Over Fonnatoppen fra Tokheim til Sunndal (20.08.2023)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Punkt på Søndre Folgefonna (1,645m) 20.08.2023
Fonnanuten (1,454m) 20.08.2023
Visits of other PBEs Breidablikk (1,322m) 20.08.2023
Fonnabu (1,450m) 20.08.2023
Holmaskjer (1,555m) 20.08.2023

Dag 0

Festmiddag på nydelige Buer restaurant kvelden før kollegatur til Folgefonna med svært hyggelige overraskelser. Jeg fikk nemlig hederlig omtale fordi dette var sjuende kollegatur og fikk dessuten overrakt spesiallaget T-skjorte i anledning fullført toppliste 2000moh pf≥30m for Jotunheimen.

Storfornøyd med spesiallaget T-skjorte!

De sju kollegaturene jeg har arrangert annethvert år siden 2011, har alle hatt bre som tema. Dette både fordi det er et sentralt element i norsk høyfjell, fordi få har anledning til å lære breene våre å kjenne og fordi det haster med å bruke dem før de forsvinner helt.

Turene har gått til:

• Galdhøpiggen fra Juvasshytta/Raubergstulen i 2011 (36 deltakere)
  • Uranostind m.fl. fra Koldedalen/Fondsbu i 2013 (14 deltakere)
  • Hardangerjøkulen og Rallarvegen fra Finse/Finsehytta i 2015 (18 deltakere)
  • Falketind m.fl. fra Koldedalen/Tyinholmen i 2017 (21 deltakere)
  • Midtre Høgvagltind m.fl. fra Leirvassbu i 2019 (20 deltakere)
  • Semelholstind fra Leirvassbu i 2021 (30 deltakere)
  • Folgefonna fra Tokheim m.fl./Trolltunga Hotel i 2023 (33 deltakere fordelt på 4 ulike opplegg)

Dag 1

Førsteklasses tur over mektige Folgefonna med tre spreke kollegaer og meget hyggelige Vilde fra Folgefonni Breførarlag. Vi var egentlig en gruppe på 12 kollegaer som skulle gå fra Buer via Reinanuten til Holmaskjer på lørdagen, med nedtur til Tokheim dagen etter. Men værmeldingen for lørdag ettermiddag var så dårlig med kraftig vind og regn at gode råd var dyre, og dette gjorde også at vi fikk åtte avmeldinger på denne relativt krevende langturen. Vi snudde derfor på flisa, og den harde kjernen av gruppa gikk opp til Holmaskjer på lørdagen med start i 0730-tida fra Tokheim. Det er ingen løgn at drittværet klasket mot ruta bare et kvarter etter at vi kom inn i hytta i 1230-tida, og resten av ettermiddagen og kvelden koste vi oss inne med vedfyring, middag, middagskvil og godt drøs. Det regnet og blåste store deler av kvelden og natta, og vi ble heldigvis værende alene i uværet. Fasit for lørdagen ble ca. 7,5 km, 1550 hm og 5 timer på tur.

I fint driv opp mot Tokheimsskardet
Idyll i Tokheimsskardet
På veg mot det øvre Tokheimsskardet
I det øvre Tokheimsskardet med utsikt helt ned til Sørfjorden
Pust i bakken og vannfylling ovenfor 1180-vatnet
Førsteklasses turfølge!
Mot 1344-vatnet og første glimt av breen
Siste etappe opp til Holmaskjer går gjennom mer uveisomt landskap med steinrøys, svaberg og snøfenner
Hytta på 1565moh i sikte i skodda

Dag 2

Søndagen våknet vi til langt bedre vær som meldt, med opphold og god sikt på Holmaskjer, dog med en del vind. Vi kledte oss etter forholdene og fikk en flott tur til Fonnatoppen via Storekvelven på ca. 2 ¼ timer, trygt og kompetent ledet av Vilde. På toppen som fortsatt låg i skodda, ankom vi få min. før en annen stor gruppe fra Nordhordland turlag, så det var ingen tvil om at vi var på rett punkt på brekulen i alle fall.

Flott morgen på Holmaskjer med utsikt til både Midt- og Nordfonna
Klare for avgang fra Holmaskjer
Klar for bretur!
I taulag på Fonna
Opp snøbakken mot Fonnatoppen
Fornøyd på Fonnatoppen!

Vel nede ved flotte Fonnabu etter drøyt 4 timer på tur ble det en velfortjent matpause i hytteveggen før videre nedtur langs den spektakulære Keisarstien til Bondhus og Sunndal. Ruta går via Breidablikk-hytta, Botnavatnet og stølen på Gardshammar, og er utvilsomt en av de fineste fotturene man kan gå i hele Norge - herved anbefalt! Selv har jeg også hatt gleden av å gå den som vårskitur motsatt veg med Haugesund Turistforening.

Straks nede av Fonna. Vi skal inn på land i skardet til venstre og har hyttene på Fonnabu sentralt i bildet
Den veldige isveggen like ved Fonnabu
Fonnabu består av en rekke hytter, her med nyehytta bakerst
Gamlehytta fra 1974 bakerst
Matpause i solveggen
Mot nederste del av Breidablikkbreen. I bakgrunnen sees Nordfonna og karakteristiske Kvitnadalen
Ved Breidablikk fra 1893
Original hesteslede på Breidablikk
Første glimt av Botnavatnet
Nedstigning mot Botnavatnet
Ved Botnavatnet
Ved Gardshammar med utsikt mot Sunndal og fjorden
Siste stopp ved Gardshammar, og takk for turen!

Fasit for søndagen ble ca. 7,5 km, 200 hm og drøyt 4 timer via Fonnatoppen til Fonnabu før videre nedtur til Sunndal ytterligere 10 km, til sammen 8 ¼ timer på tur. Av fugleobservasjoner kan nevnes en snøspurv ved Fonnabu og en Tårnfalk ved Gardshammar. Takk til Vilde og Folgefonni Breførarlag for ypperlig føring, tålmodighet og lokalkunnskap!