Ørnakula på Fogn i Stavanger (20.08.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Ørnakula (166m) 20.08.2023 18:53
Kallebakk (164m) 20.08.2023 19:13
Domfjellet (165m) 20.08.2023 19:24
Visits of other PBEs Erås parkering (110m) 20.08.2023 18:44
Ørnareiret (165m) 20.08.2023 18:57
Ørnakula utsiktspunkt (164m) 20.08.2023 18:58
Fra ferjekaia kjørte jeg opp til Erås parkeringsplass. Herfra er det merket flere ruter innover på øya, hvor de fleste ender opp ved dagturhytta Ørnareiret like ved Ørnakula. Her er det med andre ord gode muligheter for en fin rundtur.
Jeg valgte å gå innover dalen på vestsiden av den store myra, og så bratt opp til toppen av Ørnakula. Selve toppen er ikke så spennende, men et par hundre meter lenger nord er det både en flott dagsturhytte (Ørnareiret) og utsiktspunkt med bord og krakker. Jeg koste meg lenge oppe på kollen før jeg gikk videre på runden. Først en liten avstikker til Kallebakk som var et helt middels interessant turmål, deretter over Domfjellet tilbake igjen til bilen. Turen over Domfjellet var fin, med god utsikt til forskjellige retninger underveis.
Stor og fin p-plass ved Erås.
Stiene på øya er godt skiltet og merket.
Siste bakken på vei opp til Ørnakula. Selve toppunktet er i krattet bak til høyre.
Fra toppen av Ørnakula kan vi så vidt skimte dagsturhytta Ørnareiret midt i bildet.
Ørnakula utsiktspunkt
Toppunktet på nabotoppen Kallebakk
Domfjellet er bare en meter lavere enn Ørnakula og kan anbefales å gå innom på vei til eller fra toppen.
Fra Domfjellet tilbake mot Ørnakula som ses rett bak masta på bildet.