Raudsjøpiggen og Brurhøgda - Tolga/Rendalen (19.08.2023)

Written by Rostro (Roar Strømhaug) GSM

Ascents Brurhøgda (1,287m) 19.08.2023
Brurhøgda nordvest (1,282m) 19.08.2023
Raudsjøpiggen (1,306m) 19.08.2023
Kjørte fra Tynset mot Brydalen og tok av fra fylkesveien mot Raudsjødalen. Bomvei her så betalte 100kr og kjørte inn til veis ende ved setermeieriet. Parkerte og tok i vei over brua og forbi setra og oppover lia på fin T sti.Fin sti så godt som helt til toppen av Raudsjøpiggen. God utsikt i det fine været. Gikk så samme vei ned fra selve toppen før jeg svingte ut i terrenget mot Østre Raudsjøtangen og holdt til venstre for denne mot bekkdalen som går nedover mot Storbekken. Fortsatte videre nedover mot et myrområde før jeg kom ned til Storbekken. Litt tidsforbruk her for å finne en grei plass å komme seg over. Fant fort ut at her måtte skoa av og det måtte vades.Kryssingen gikk helt greit så på med tørre sokker og fortsatte oppover i lettgått terreng mot fremste høyden av Brurhøgda. Fant en grei rute oppover og rundet første høyden før jeg peilet inn mot midtre høyden med toppunktet.Liten pause her før retur ganske samme vei tilbake med en liten sving oppom Brurhøgda Nordvest
Valgte å krysse Storbekken på samme punkt pga på kartet så virker det som den blir bredere lenger ned. Samme måte på kryssing og så kurs mot sti /dyretråkk nedunder Raudsjøtangen. Fra her sti /dyrettåkk mot T sti og vidre samme vei tilbake til parkering. Flott turdag med det fine været.