Rondane - Bråkdalsbelgen (19.08.2023)

Written by Dhelgesen (Daniel) GSM

Start point Smuksjøseter fjellstue (1,134m)
Endpoint Smuksjøseter fjellstue (1,134m)
Ascents Bråkdalsbelgen (1,914m) 19.08.2023 12:15
Visits of other PBEs Smuksjøseter Fjellstue (1,130m) 19.08.2023 09:20
Peer Gynt-Hytta (1,100m) 19.08.2023 13:53
En grå start på dagen med lavt skydekke over Høvringsvatnet, og litt regn i luften. Men værmeldingen viste at solen skulle titte frem allerede på formiddagen, så jeg la i vei i godt mot.
Jeg hadde litt problemer med å krysse Bråkdalsbekken tørrskodd. Noen ekstra steiner og lange bein gjorde susen. Alternativte er å krysse over broa ved Per Gynt-hytta.
Værmeldingen slo ikke til og det var litt ufyselige forhold på toppen av Bråkdalsbelgen. Det var vått, kaldt glatt og lite sikt. Planen om å fortsette langs ryggen ble skrinlagt.
Med tunet ved Per Gynt-hytta i sikte kom sola fram - noen timer etter det som var meldt.
Velkommen til Per Gynt-hytta. Her fikk jeg meg en kopp kaffe i kafeen. Den har vært i drift siden 1932
Deler av Smiubelgin lå fortsatt i tåka når jeg dro fra Per Gynt-hytta. Det bekreftet at jeg gjorde rett ved å gå ned igjen. Bråkdalsbelgen til venstre og Ljosåbelgen til høyre.