Nordre Saulo - Saltdal 368/404 med packraft (19.08.2023)

Geschrieben von Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Tourlänge 45h 15min
Entfernung 25,6km
Höhenmeter 1.541m
Besteigungen Nordre Saulo (1.768m) 19.08.2023
Besuche anderer PBE Risevatn parkering (550m) 19.08.2023

Det var meldt strålende vær i helga, og vi hadde kommet tilbake til Sulitjelma med buss relativt tidlig på fredagen etter å ha gått i 8 dager i krevende terreng, så vi var trøtte og slitne. Fikk kjøpt litt proviant på butikken før vi kjørte til Risevatn parkering og satte fra oss bilen. Pakket sekkene med telt og packraft og fulgte god sti i lettgått terreng skiltet mot Dorrohytta.

Gikk opp i rolig tempo med flere pauser i godværet til Litjdorrovatnet og satte opp telt her, litt over fire kilometer å gå fra parkeringa. Neste dag våknet vi til sol fra blå himmel og vindstille. Vi blåste opp båtene og gjorde oss klare til tur. Vannet var blikkstille, så det var veldig fint å padle, først over Litl-Dorro, så dro vi båtene ett lite stykke over land for å komme ut i Stor-Dorro. Som navnet sier er det ett stort vann, så padlinga tok sin tid, men vi koste oss og tok det rolig. Gikk i land ved elva ned fra Alep vannet. Bjørn har litt trøblete knær som ikke liker bratte nedoverbakker, så han skulle ikke være med på toppturen, men padlet tilbake til camp for å prøve fiskelykka. Det var ca 4,5 km å padle over vannene.

Jeg la packraften trygt på land og begynt oppstigningen mot Nordre Saulo. Den ser ubestigelig ut på avstand, så jeg var litt spent på hvordan det skulle gå. Først bratt opp fra vannet der det gjaldt å finne en rute uten for mye vierkratt og unngå noen småskrenter. Så var det en relativt flat fin bakke å følge som etterhvert ble brattere. Noen småskrenter/berg og stedvis steinur, men fant en grei vei opp til ca 1100 moh. Her ble det brattere, syntes jeg så noen varder i blandt, men ingen sammenhengende merking, så gikk bare der det så ut som var lettest å gå. Etterhvert kom jeg til renna som er beskrevet i andre rapporter, og da dukket det opp flere folk, blant annet en hyggelig familie fra Fauske som hadde hytte ved Litl-Dorro og som hadde kommet med båt over vannet før vi startet padlingen. Det ble også flere varder, så det var bare å følge vardene oppover. Litt småklyving som var helt uproblematisk, men greit å gjøre turen i tørt og fint vær da det er endel sva som man går opp. Vardene går opp til den høyeste toppen, og her var det folksomt, en hel gjeng som hadde kommet opp isbreen.

Gikk ned igjen stort sett samme vei, men så nå flere varder og rødmerkinger på turen nedover som jeg prøvde å følge, så ble litt annen rute fra 1200-1000 moh. Gikk ned og fant packraften og padlet tilbake over Stor-Dorro der Bjørn ventet. Det var fremdeles blikk stille vann. Familien fra Fauske kom etter med sin båt og tok meg igjen akkurat da jeg var nesten i enden av vannet. Bærte over til Litl-Dorro, og da kom det en liten solgangsbris så ble litt motvind, og litt bølger som jeg var glad ikke kom mens jeg var på Stor-Dorro. Bjørn hadde ikke fått noe fisk, så ble alternativ middag og avslapning i teltet.

Neste morgen tok vi det veldig rolig. Var mer vind, og antydning til skyer på toppen av Nordre Saulo. Pakket etterhvert sammen og tuslet ned igjen til bilen. Flott tur til majestetisk topp, og med fint vær er packraft ett godt hjelpemiddel på denne turen.

På vei over Stor-Dorro.
Toppvarden
På vei over Litl-Dorrovannet

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.