Topper ved Spiterstulen (18.08.2023)  4

Skauthøe (1,993m) 18.08.2023 12:44
Leirhøe (2,330m) 18.08.2023 15:16

Nye topper i Jotunheimen

For å få en god start på dagen, så dro jeg opp kvelden før og sov i bilen. På morgenen etter ble det en god frokost i bilen med kokekaffe

Kombinert soverom, og kjøkken..

Etter en god frokost fulgte jeg stien som går til Glittertind. Litt oppi lia får man fin utsikt innover dalen forbi Spiterstulen

Uradalstind
Rødsildre

Ved Skautkampan tok jeg av stien og gikk sørover mot Skauthøe (1993moh.)

Lenger ned i Visdalen hadde det gått et stort jordskred.
På turen opp fra Visdalen kom det noen reinsdyr ruslende.
Fra toppen av Spiterhøe (2033 moh) er det flott utsikt til Galdhøpiggen. Det var folkevandring til toppen denne dagen..
Skisenteret på Vesljuvbrean er flittig brukt.
En liten selfie på vei ned fra Spiterhøe. Det var varmt vær.
Etter å ha vært på Leirhøe Nord (2077 moh) ble det varm lunsj/middag. Spiterhøe i bakgrunnen
Svellnosbreen har trukket seg tilbake og krympet mye de siste årene
Nærbilde av Svellnosbrean

Da jeg nærmet meg toppen av Leirhøe møtte jeg to stykker på vei ned. Alle tre var nok like overrasket over å møte noen..

Fra toppen av Leirhøe er det fin utsikt mot Hurrungane. Store Skagastølstind (2405 moh)
Store Austanbotntind
Veobreahesten

Det ble en lang retur ned flanken fra Leirhøe, og nedover Leirgrove før jeg skrådde mot Spiterstulen. Fin tur selv om det ikke var de mest spennende toppene.