Falkeberget på Bjarkøy (16.08.2023)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Øvergården (33m)
Endpoint Samme (33m)
Ascents Falkeberget (248m) 16.08.2023 14:10

Etter den fine turen til Veten på Sandsøya kjørte Stig Tore og jeg gjennom den undersjøiske tunnelen til Bjarkøy for å besøke øytoppen

Falkeberget på Bjarkøy
Vi parkerte på en gårdsvei på Øvergården. Herfra er det på norgeskart.no prikket inn en (jordbruks)vei oppover til vannreservoaret vest for Oldermyra. Det viste seg at dette ikke var noen adkomst å anbefale. Veien var overgrodd med høyt gress og gikk gjennom/over dyrket mark. Et par gjerder måtte også forseres. På turen ned igjen valgte vi derfor å følge grusveien fra vannverket helt ned til hovedveien (Vestnesveien). Grusveien er forøvrig kjørbar helt opp til vannverket, og var ikke sperret med bom eller innkjøring forbudt skilt!

Fra vannverket fulgte vi først god skogsvei og senere tydelig sti vestover mot Falkeberget. Sør for Monsslåttheia dreide stien i feil retning i forhold til toppen. På vei opp fulgte vi den ca. 200 m nordover før vi gikk ned i et lite dalsøkk og siktet oss inn mot toppen. Lettgått og fint terreng med svaberg oppe på ryggen NØ for toppen. Varde på 32W 559343 7654824, 248 moh.

Stig ved varden på Falkeberget. Tåken skjuler dessverre fjellene på Grytøya!
Varden på Falkeberget
Utsikt fra toppen østover mot Nergårdshamn. Senja i bakgrunnen
Mot nordvest. Liten knaus omtrent like høy som der varden står. Senja i nordøst

På returen gikk vi mer direkte tilbake mot skogsvei i helt greit terreng.

Fint terreng østover mot Monsslåttheia

Kjekk liten tur i oppholdsvær og fint terreng! Etter turen kjørte vi til tettstedet Bjarkøy og Gammelhamn der vi spiste lunch.

Fin infotavle om Bjarkøy

Bjarkøy
Øyen ligger i skipsleien, og har vært et viktig knutepunkt i tiden da sjøen var transportveien. Bjarkøy har vært bebodd helt siden steinalderen. Det finnes mange gravrøyser, bautaer og tufter fra jernalder og middelalder på øyen. På den tiden bodde Tore Hund og hans etterkommere på Bjarkøy. Den rike og mektige Bjarkøyætten nevnes i Snorres saga.
Tore Hund, født omkring år 990, var - i følge sagaen - mannen som gav Olav den Hellige nådestøtet under slaget på Stiklestad i 1030.
På slutten av 1300-tallet ble Bjarkøygodset delt mellom arvinger i både sør og nord, og etterhvert overtatt av andre slekter.