Karten og Brusaknuden i Time/Hå (16.08.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Brusaknuden (430m) 16.08.2023 19:29
Brusaknuden Sørskråning (416m) 16.08.2023 19:31
Bruaberget (377m) 16.08.2023 19:56
Karten (421m) 16.08.2023 20:28
Visits of other PBEs Brusaknuden p-plass (295m) 16.08.2023 18:57
Jeg kjørte til Mellomstrand nord for toppen, og svingte av opp til Brusaknuden p-plass. Her var det en stor og inngjerdet p-plass i forbindelse med en innsamlingsplass for sauer. Stien opp til Brusaknuden var godt merket/skiltet, og underveis fikk jeg selskap av mange sauer. Toppen var markert med en flott varde, og det var utsikt utover så og si hele Jæren. Hovedmålet mitt lå imidlertid noen titalls meter nede i sørskråningen som er det høyeste punktet i Hå kommune. Denne ble oversett sist jeg var i disse traktene for mange år siden. Punktet er markert med et hjemmelaget skilt like ved gjerdet som deler beiteområdene i kommunene.
Etter besøket på Brusaknuden fortsatte jeg videre ned mot Bruaberget og Karten. Her klarte jeg å tråkke over da jeg skled på en stein, noe som gjorde at resten av runden ble litt mer besværlig.
Tilbake mot parkeringen og saueinnsamlingsstedet.
Artig å føle seg så populær:)
Brusaknuden i sikte. Den merkede stien går opp ryggen på venstre side.
Brusaknuden er høyeste punktet i Time kommune
Det høyeste punktet i Hå kommune ligger i sørskråningen på Brusaknuden og er markert med et hjemmelaget skilt.
Fra sørskråningen på Brusaknuden mot Bruaberget. Bruaberget ses som en liten knaus like opp for den grønne enga på bildet.
Tilbake mot Brusaknuden fra Bruaberget
Fra Bruaberget mot Karten
Karten 421 moh kan by på en flott panoramautsikt!