Storsalen og Navardalsnebba (11.08.2023)

Written by towa (Tore Wærnes) GSM

Ascents Navardalsnebba (1,655m) 11.08.2023
Navardalsnebba S1 (1,456m) 11.08.2023
Navardalsnebba S2 (1,395m) 11.08.2023
Storsalen vesttoppen (1,715m) 11.08.2023
Visits of other PBEs Fale Bru Parkeringsplass (80m) 11.08.2023
Skrøu (355m) 11.08.2023

Etter en lengre periode uten fjelltur med telt, kom endelig anledningen. En helg som skulle bli grei værmessig ble planlagt med utgangspunkt fra Fale i Sunndalen.
Siste oppdatering på vær viste at det kom til å bli en regnfull tur inn til camp, men bedre utover neste dag. Det var jo ikke noe positivt at ekstremværet Hans hadde dynket fjellet med store nedbørsmengder den siste uka, men nå var sekken pakket og fjellet ventet.
Jeg parkerte bilen ved Fale bru og startet på nesten 1000 høydemeter opp til planlagt camp i Tverrådalen. Stien opp lia var overraskende fin selv etter store nedbørsmengder.

Første pust i bakken ved Skrøu.
Naturlig rasteplass når man er oppe på ca. 900moh og den bratte bakken er unnagjort.
Camp er etablert ved vann på 1061moh i Tverrådalen

Jeg våknet opp i teltet dagen etter med tåke og bestemte meg for å starte med vesttoppen av Storsalen. Denne "smultringen" har kommet til siden jeg lastet ned listen for flere år siden. Tidligere var det østtoppen som var smultringen, men den viser seg å være 0,8 meter lavere enn vesttoppen. Så da er det bare en ting å gjøre; ta turen opp til Storsalen på nytt.
Jeg valgte å gå ganske rett på og komme meg opp på ryggen for å følge den. I skodda var ikke dette den mest minnerike fjellturen, men jeg kom meg opp og på veg ned sprakk tåka opp mer og mer. På veg tilbake til camp ble været riktig så bra og jeg bestemte meg for å gå opp til Navardalsnebba også. Jeg fulgte ryggen bortover før det ble et lite klyveparti opp til selve platået på toppen. På tur tilbake valgte jeg å gå ned i Navardalen og fulgte den ned til camp. Alt i alt ble det en flott dag i fjellet selv om starten var litt dårlig.

Vesttoppen av Storsalen i tåke.
Navardalsnebba sett på tur ned fra Storsalen. "Grushaugen" Navardalsnebba Ø ligger i forgrunnen.
Tilbakeblikk mor Storsalen på vei tilbake til teltet og en velfortjent lunsjpause.
Lett klyving opp mot toppen av Navardalsnebba.
Fortsatt noe skiftende skydekke på toppen av Navardalsnebba.
Tilbakeblikk mot Navardalsnebba vel nede på vei mot camp.