Over Geitfjellet fra nord (13.08.2023)  4

Ascents Geitfjellet (416m) 13.08.2023 15:37
Visits of other PBEs Schølberghytta (285m) 13.08.2023 12:08
Utsiktspunkt Geitfjellet (307m) 13.08.2023 13:01

Denne turen tok vi fra nord, som betyr at vi må bratt opp den siste biten, noe som er det morsomste på tur..
På nordsia av et bratt fjell, betyr dårlig GPS dekning..
Da må det redigeres bort, før vi laster det opp til Peakbook, til det brukes "GPS Track Editor"..

Her ser man grunnen til at Sherpatrapper og annen utbedring med grus og pukk er nødvendig. De fleste som går i bymarka i Trondheim er stigåere og det sliter på det stiene som går til de mest besøkte stedene. Noe som gjør det nødvendig med utbedringer på f.eks. stien til det høyste turmålet, nemlig Storheia. Der har det blitt skikkelig utbedret på nivå med en godt preparert smal skogsvei. Noe som har falt mange tungt for brystet. Siden vi kun har gått der et par fanger på stien, ser vi ikke helt problemet, da dette er for å sikre naturen og gjøre det mer tilgjengelig for flere..
Vi går for det meste utenfor stiene og har det fint med det.. hver sin lyst..
Her ser vi stien mot Geit fjellet, godt brukt av mange også syklister..

Vi går over myra, noe som er mykt for kroppen og god trenging for beina..

Her har vi litt utsikt nordøstover, Trondheimsfjorden med Leksvik til venstre i bildet.

Zoomer vi litt inn i høyre billedlkant ser vi Munkholmen til høyre og Frosta til venstre i bildet..

Her er en av Bymarkas små perler, "Schølberghytta"..

Kommer du fra sør ser du kun taket og røykelyren som stikker opp....

Noen har et hjertelig øye for detaljer...

Vi måtte teste hengekøye... litt innkjøring må til..

Her er utsikten nordover mot Indre Fosen kommune (tidligere Leksvik)

Her har man kalibrert liggeretningen korrekt, da er resten plankekjøring..