Hervardseggi og Magnhildenuten fra Uppsetedalen (11.08.2023)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Mjølfjell UH P-plass (670m)
Endpoint Mjølfjell UH P-plass (670m)
Ascents Hervardseggi Øst (1,278m) 11.08.2023 13:17
Hervardseggi Vest (1,271m) 11.08.2023 13:52
Magnhildenuten (1,167m) 11.08.2023 14:46
Visits of other PBEs Mjølfjell Ungdomsherberge (670m) 11.08.2023 10:21
Dalen (784m) 11.08.2023 11:17
Storevarden (1,120m) 11.08.2023 14:32
Slondalsetrene (763m) 11.08.2023 16:00

Etter noen dager med normal Vestlands-nedbør samtidig som Innlandet ble oversvømt av uværet Hans, var det lovet flott turvær denne fredagen. Datter Liv Synnøve og jeg kjørte fra hytten på Mjølfjell og parkerte ved Mjølfjell Ungdomsherberge dagsparkering kr. 30 med Vipps. Herfra fulgte vi anleggsveien mot Uppsete opp til Langavatnet. Ved enden av dette tok vi av mot høyre og gikk på sti ned til den gamle stølsgrenden Dalen. Herfra gikk vi østover mot Dalabekkene der vi fant god sauesti oppover på sørsiden av bekken. Etterhvert som vi vant høyde dreide vi noe sørover mot Dalabrekkena. Matpause på ca. 1100 moh. Her traff vi på en sau med to lam der det ene lammet hadde fått et opplagt brudd i en bakfot. Den klarte likevel fint å ta seg frem. Nede i Slondalen fikk vi gitt beskjed til en sauebonde som kjente eieren, og skulle varsle vedkommende.

På vei oppover langs Dalabekkene. Stølsvollen på Dalen i forgrunnen. Uppsetedalen med Langavatnet. Langevasstølene mot høyre. Mjølfjellet i bakgrunnen mot venstre. Magnhildenuten helt i venstre billedkant.
Ingen sti, men fint, frodig og lettgått terreng oppover Dalabrekkane

Fortsatte oppover langs en liten rygg til vi var like vest for Hervardseggi Øst

Oppe på høyden vest for Hervardseggi Øst. Varden skimtes i bakgrunnen

Hervardseggi Øst
Denne toppen ligger vest for det brede skaret mellom Dalen og Fagerdalsvatnet. Ganske stor og fin varde på høyeste punkt på GPS 32V 391382 6731041, 1278 moh.

Liv Synnøve ved varden på Hervardseggi Øst. Utsikt vestover. Mjølfjellet mot venstre.
Hervardseggi. Fagerdalsvatnet mot venstre. I bakgrunnen Skorafjellet 1583 mot venstre og Mjølfjellet 1470 mot høyre
Hervardseggi Vest 1271 sett fra nordøst. Varden på toppen så vidt synlig.

Fortsatte i fint og lettgått terreng mot sørvest til neste mål

Hervardeggi Vest
Varde på GPS 32V 390592 6730468, 1271 moh.

Liv Synnøve ved varden på Hervardseggi Vest. Foto mot nord Breidalen med Fossdalsskavlen i bakgrunnen (?).
Samme. Foto mot vest

Fortsatte vestover og nedover mot Magnhildenuten. Her gikk vi opp en ganske stor flokk med fjellryper, 15 -20 stykker. Lenge siden jeg har sett så mange ryper i Mjølfjell-området. Flott syn!

Magnhildenuten
Dette er en ganske karakteristisk, avrundet topp der det er stupbratt ned mot vest og mot Slondalen i sør. Vi gikk over en myr mellom to små fjellvann der vi fant noen få multer. Før vi gikk til toppen, besøkte vi Storevarden - en fantastisk flott, murt varde ute på kanten sør for toppen.

Liv Synnøve ved Storevarden. Utsikt sørover mot Slondalsvatnet med Vassfjøra og Skreppenuten i bakgrunnen

Det er bratt opp til Magnhildenuten fra øst, men noen har heldigvis merket en grei oppgang fra NØ med steinvarder.

Denne varden markerer en grei oppgang til Magnhildenuten. GPS 32V 389011 6730332, 1131 moh.

Lett klyving langs vardet rute i lite eksponert terreng til høyeste punkt på Magnhildenuten. Dette ligger i følge norgeskart med 1 m koter på østsiden av toppområdet på GPS 32V 388970 6730271, 1167 moh. Her skal det ha vært et trig-merke, men det så vi ingen spor etter.

Liv Synnøve ved varden på høyeste punkt på Magnhildenuten 1167
.... og her er meg på toppen! Foto Liv Synnøve
Fra varden på høyeste punkt nordover mot en større varde som står på et lavere sted. Eilivseggen i bakgriúnnen mot nord
Flott utsikt vestover mot Slondalsvatnet med Skreppenut og Skorafjellet 1583 i bakgrunnen mot høyre. Mjølfjellet helt mot høyre.

Vi la returen ned mot Slondalen der det var varmt og fint i solen. Sporadiske sauestier, men ingen ordentlig sti før vi kom inn på stien på nordsiden av elven fra Fagerdalsvatnet.
Hyggelig prat med familien Solheim fra Ulvik som har støl på Slondalsetrene. Videre retur langs sti og vei tilbake til bilen slik GPS-sporet viser.
Min iPhone gikk tom for batteri etter Magnhildenuten. Komplett GPS-spor fra Liv Synnøve sin Garmin GPS er lagt inn i rapporten.

Tusen takk til Liv Synnøve for hyggelig turfølge og en flott tur på Hervardseggi i fint sommervær!

Start date 11.08.2023 10:20
End date 11.08.2023 17:00

Kjekt å lese

Written by Livsynnøve 14.08.2023 21:19

Tusen takk for en herlig dag i fjellet, og fint å ha rapporten med bilder og beskrivelse tilgjengelig på peakbook .

Fin turrapport

Written by peera 13.08.2023 18:00

Det ser ut til at dere hadde en flott tur. Takk for mange fine bilder.

Sv: Fin turrapport

Written by knutsverre 13.08.2023 19:56

Takk for hyggelig kommentar, Peer. Lite besøkt område og vi var maks heldige med været!