Skyvassnuten (11.08.2023)

Written by rmobr (Rune Mork Braut) GSM

Ascents Skyvassnuten (1,421m) 11.08.2023
Toppen med utsikt østover med Sloaros til venstre, Skyvatn og Hovden til høyre.
Varden på topp 1365. Til venstre ser vi Trollaskeinuten og Ikastenuten. Til høyre ser vi Kistenuten, Vassdalseggen og Fitjanuten.
Det østlige toppområdet av Skyvassnuten sett fra topp 1365.
Toppen med liten varde. Skaulen til venstre.
Vannene sør for Storhellernuten og østover mot Sloaros.
Fint lite vann i topp-området. Storhellernuten i bakgrunnen.
Utsikt mot Sandvatnet. Hongsnuten til venstre bak vatnet. Bak til venstre ser vi Skaulen og til høyre ser vi Mælen.

Endelig en dag med fint turvær. Vi parkerte litt før dammen i Sandvatnet og fortsatte til fots på veien over demningen. Vi gikk opp den skrå lia øst for Sandvatnet og siktet mot toppryggen. Det var noen kanter vi måtte klyve over, men stort sett greit terreng helt til toppen. Flott utsikt mot Sloaros og Hovden i øst. Ellers fin utsikt til Storhellernuten, Mælen, Snønuten og Meien.