En super dag i Narviksfjella (11.08.2023)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Storsteinshytta p-plass (690m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Storsteinsfjellet SV2 (1,872m) 11.08.2023
Storsteinsfjellet S-2 (1,625m) 11.08.2023
Visits of other PBEs Storsteinshytta (994m) 11.08.2023

Nordland
11.8.2023

Fylkesveien i Skjomdalen var nattestengt og åpnet kl 6.00. Dette pga grøfting og nye dreneringsrør. Litt senere tok vi av til venstre i krysset Norddalen-Båtsvatn. Fortsatte 17 km på brukbar grusvei. Et vilt dalføre med mange heftige fjell. Bak Statkraftbua fulgte vi stien ca 2 km retning Storsteinshytta. Deretter vår egen geniale rute. Unngikk morenehaugene og peilet oss innpå svaberg og snødekte små-breer. Ankom Storsteinsfjellet S-2 i sol, men tunge skyer nærmet seg fra sørøst. Videre var fjellryggen ned til bandet veldig grei å gå. En større utfordring var den digre steinura opp til Storsteinsfjellet SV 2. Sett nedenfra er det kun en markerte renne som leder opp til litt slakere terreng. Storsteinsfjellets hovedtopp besteg vi på ski i mai 2009. Nokså utfordrende å komme seg videre dit. Observerte et rappell-feste like ved varden. På returen valgte vi en avstikker til Storsteinshytta. Her traff vi en pratsom kar fra Sveits som vandret fra hytte til hytte i gummistøvler og med en vadestokk.

Dette ble Johans siste topp over 1800 meter på fastlandet (307 stk). Litt av en bragd.

Hyttene i fjellområdet - Caihnavaggihytta, Cunojavrihytta, Skoaddejavrihytta, Losistua, Gautelihytta, Sitashytta