Skardalseggje og Skardalstinden. (06.08.2023)

Written by raroa (Ragnhild Rosten) GSM

Ascents Skarddalseggje (2,159m) 06.08.2023
Skarddalstinden (2,100m) 06.08.2023
Visits of other PBEs Skarddalseggje vestegga - klatring (2,000m) 06.08.2023

Etter en dag med hvile mens regnet pågikk, tok vi turen inn igjen til Jotunheimen etter en natt i Rosten. Denne dagen til Leirvassbu, med skarddalseggje og skarddalstinden som mål. Ikke veldig mange registreringer over traversen på peakbook, men vi bestemte oss for å gå fra øst til vest. Da fikk vi en rappel og følelsen av å «gå» retning hjem. I tillegg slapp vi å gå ned siden som skulle være ganske løs med mye sva. Vi dura innover mot langvatnet i et raskt tempo, og 10km var unnagjort på under 2timer.

Vi fulgte brekanten og bekken på tur oppover. Det viste seg å skulle være litt tidlig. Litt oppe i siden møtte vi brått en del sva. Her burde vi nok traversene noe mer tilbake i øst mot selve ryggen i igjen for å gå enkleste vei opp. I stede begynte vi å ta oss opp svaene. Vi møtte ett litt utfordrende parti, men ellers kom vi oss omsider greit opp igjen på ryggen hvor vi også kunne se varde. Det var mye sort, våt og glatt mose. Toppen lå gjemt i tåka, derfor ble det en matbit før vi satte inn toppstøtet.

Vi gikk opp og langs brekanten før vi kom inn mot ryggen. Gikk etter hvert en omvei i sør før vi omsider kom oss bort til toppunktet, en ganske liten smal og luftig topp. Hei, hå og vi returnerte tilbake hvor vi gikk opp for å følge ryggen videre «hjemover» retning vest.

Vi kom tidlig til en av de luftige partiene på veien, hvor Marius passerte sidelengs, mens jeg hadde beina på begge sider bortover/ned sva-eggen. Egentlig veldig grei og ikke så skummel selv om den er luftig. Veien videre var litt kronglete og det er tydelig at ikke så mange går her da der ikke er tydelig «sti», lysere steiner, varder eller lignende, derimot mye mose! Vi måtte ta oss et stykke nedover. Vi kløv så litt opp igjen, da vi ikke turte å slippe oss for langt ned i siden. Fra her oppe kunne vi se ned på passet vi skulle gjennom. Det ble fort mye sva ned dit vi skulle gjennom. Derfor tok vi en kort rappell ned dit. I passet skulle mann gjennom og videre nedover en sva helning, hadde ikke gjettet at vi skulle ned der om ikke Marius visste det. Vel nede fra svaet og etter å ha løst og rasket ut en del stein, pukk og blokker, kom vi oss ned til rappellfestet. Her gikk det akkurat med snøret vi hadde. Jepp, ikke akkurat tykke tauet, men 30m. 15m rappell så var egentlig klatring, klyving og løs ur ferdig. Fra her var det bare å traske opp til neste topp….her var det god plass og nydelig utsikt tilbake mot Leirvassbu! En god matpause ble inntatt før siste del. Fra toppen var vi sykt heldige og kunne ser en laaang snørenne som kunne ta oss et godt stykke på vei ned!

Sykt digg å småløpe i snøen og spare beina� Siste del var litt mose og sva før et nytt snøparti. Utmarsjen på 8km gikk utrolig fort, og etter 9 timer, tilsvarende Austabotntindtraversen var vi tilbake i bilen. Begge rimelig fornøyde med helgens fangst! Nå venten stormen Hans rundt hjørnet, så da ble det Oslo neste. Derfor; sommerens siste fjelldans før stormen Hans!
Håper på en fin høst�
Takk for knall helg Marius!