Peakbook - Falketind i ymse vær (06.08.2023)

Written by AnneW (Anne Woldmo) GSM

Ascents Falketind (2,067m) 06.08.2023 10:49
Visits of other PBEs Klyving Falketind under toppen 06.08.2023 11:21

Vi sjekket og sjekket været hele lørdagen, og det skiftet raskere enn de fleste skifter sokker eller annet tøy for den saks skyld.
Vi landet ned på en tidlig start, og dermed ble det en tidlig kveld etter først en innføring i klemknuter av Morten og et kjapt kveldsbad i Helin for de mest badeglade av oss.

Vi stod opp kl 04, og kjørte av gårde rundt 04.30. Inne i Koldedalen var det grått og ikke det vanlige vakre synet av Falketind som kneiser så stolt. Men dette la likvevel ingen demper på humøret, og vi startet å rusle avgårde bortetter anleggsveien og deretter oppetter og over elva. Der var det smeltet bort mye snø siden sist, så vi krysset over elva (ikke over snøen som sist).

Vel fremme ved breen var det på med stegjern, seler og så gikk vi i taulag opp breen. Denne gangen gikk vi en ny rute, i en bue opp og over for å unngå bresprekkene. Dermed ble det ikke photoshoot som vanlig i blåisen, men det var jo spennende med bresprekkene!

Klyvinga opp er alltid like morsom, og idag var intet unntak. Det var tørt og fint, og sola gløtta frem for å hilse oss velkommen. Vel oppe var vi klar for siste delen av oppstigningen til Falketind, og straks ble det mer grått - vi skjønte at det neppe ble sol på toppen idag.

På toppen var det grått og kaldt, men stemninga var på topp! Det var mye grått, men tidvis glimtet det til med sol og fantastisk utsikt. Det ble en relativt kort rast, og så var det bare å starte på returen.

Det ble nedklyving og nedfiring, og faktisk en skikkelig værbyge med myke hagl store som egg (ok, det var å ta i litt..!). Vipps var vi nede og klar for retur over breen ("normalruta"). Det ble stegjern, og etter litt kluss for min del, og av-og-på for de aller fleste var vi over breen og klar for aller siste delen.