Elghøgde m/flere dagen før "Hans" - Nesbyen (06.08.2023)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Elghøgde p-plass (851m)
Endpoint Elghøgde p-plass (851m)
Ascents Vest for Damtjern (1,020m) 06.08.2023 09:36
Elghøgde (1,066m) 06.08.2023 10:15
Elghøgde Øst (1,016m) 06.08.2023 10:52
Elghøgde Ø2 (999m) 06.08.2023 11:15
Gudbrandsrudnatten Nordvest (998m) 06.08.2023 11:34
Visits of other PBEs Bomvei Saupeset (640m) 06.08.2023 08:10
Elghøgde p-plass (851m) 06.08.2023 08:33
Syningen flystyrt (968m) 06.08.2023 08:49

Ingen oppløftende værmelding denne søndagen egentlig, med varsel om stort sett skyet og kun ørsmå sjanser for solgløtt. Heldigvis ikke noe regn på gang første del av dagen i området jeg skulle gå tur, men de neste dagene derimot, da var det meldt svært mye regn ... Ekstremværet Hans var på vei, og vi vet jo nå i ettertid hva "han" skapte av flom og skader over deler av Østlandet.

Etter regn dagene før, var det også nå temmelig fuktig i terrenget. Stedvis tåke i åsene rundt Nesbyen da jeg kom kjørende på morgenen, men på Saupeset var det heldigvis ikke tåke da jeg parkerte.

Parkeringsplassen.

Tross det stusselige været la jeg opp til en litt lengre rundtur i stedet for å gå kun til Elghøgde (1066) og så samme vei tilbake. Jeg hadde blant annet et ønske om å gå via flystyrten på Syningen, og i tillegg ta med noen småtopper i nærheten av Elghøgde.

Høydepunktet på turen skulle vise seg å bli den lille avstikkeren bortom flystyrten, som er oppå åsen like ovenfor Saupeset. Opp dit gikk det god og tydelig sti fra de øverste hyttene, så jeg brukte ikke lang tid dit fra parkeringsplassen. Skiltet var det også et par-tre steder. Det var interessant å lese om det engelske flyet som gikk ned oppå Syningen natten mellom 16. og 17. september 1944. Ved det lille som er igjen av flyet står det et hvitt kors. For øvrig er det plassert to sittebenker oppå der, like ved furua hvor tavla med historien om flyulykken står skrevet.

Ved furua litt til høyre i bildet er tavla hvor det står om flyulykken på Syningen. Ved det hvite korset bak til venstre ligger rester etter flyet.
Nærmest ligger rester etter flyet som styrtet på Syningen høsten 1944.

Fra Syningen fulgte jeg stien som først går mot Søre Fisketjern, og deretter østover oppe i lia like nord for Damtjern. Så denne veien kunne jeg også nå Elghøgde (1066) fra parkeringsplassen ved å kun følge stier, men underveis tok jeg en avstikker oppom høyden Vest for Damtjern (1020). Dette medførte et lite stykke med vandring i den våte lyngen. Men stiene var jo også fylt med vann i groper og søkk, så enkelte plasser ble jeg nødt til å gå i lyngen ved siden av. Vått var det åkkesom.

Stien jeg fulgte til Elghøgde (1066) fra Syningen er nok ikke så mye brukt som den andre, som går mer direkte nordover like på østsiden av Damtjern. Den var blåmerket den jeg fulgte, men noen plasser ble den litt utydelig i terrenget.

Stikryss like ved flystyrten på Syningen. Her var det 4 stier å velge i. Jeg gikk innover til høyre her, mot Fisketjern. Den blåmerkede stien til venstre er ikke på kartet.
Jeg nærmer meg Syningsbekken. Høyden Vest for Damtjern (1020) er i bakgrunnen. Her var ikke stien så synlig i terrenget, men den går over steinene litt til venstre i forgrunnen.
På toppen Vest for Damtjern (1020). Bak bjørketrærne litt til venstre i bildet, skimtes selve Elghøgde (1066).
Den blåmerkede stien jeg fulgte mot Elghøgde (1066). Her er jeg ved bekken og myrområdet vest/nordvest for Damtjern, som ses lengre bak.

Elghøgde (1066) hadde et veldig fint toppunkt som akkurat nådde over skogen. Så herfra er det sikkert vidstrakt utsikt, men i dag sørget lavt skydekke for et mer begrenset utsyn. Jeg unnet meg allikevel litt tid her oppe, da dette ganske sikkert kom til å bli turens flotteste topp.

Flott toppvarde på Elghøgde (1066).
Utsikt nedover i retning Nesbyen fra toppen av Elghøgde (1066).

Fra Elghøgde (1066) gikk jeg bratt ned mot øst. Noe uryddig og litt kronglete nedstigning her, med et lite parti steinrøys som nå var småglatt på grunn av fuktigheten. Deretter stort sett greit videre gjennom skogen over 3 lavere koller, som alle hadde alt fra ingen til litt utsikt.

Veldig begrenset med stier eller tråkk å se på denne etappen. Jeg krysset noen underveis, og fulgte et par stykker noen få meter. Ellers vandring gjennom våt vegetasjon.

Jeg står på Elghøgde Øst (1016). Bak ses selve Elghøgde (1066) med den bratte østsiden.
På toppen av Elghøgde Ø2 (999). Denne var også bratt mot øst, noe som gjorde at det var litt utsikt i den retningen.
På toppen av Gudbrandsrudnatten Nordvest (998) sto det en temmelig svær og røslig furu. Ganske stor den litt lengre bak også.

På Gudbrandsrudnatten Nordvest (998) håpte jeg at stien som var inntegnet på kartet litt vest for toppen fantes i virkeligheten også. Det gjorde den, og den var rødmerket attpåtil. Stien fulgte ikke helt kartet, og etter kryssing av Damtjernbekken, så det ut som traseen var endret siste stykket før jeg møtte hovedstien til Elghøgde (1066).

Nedover mot Damtjernbekken fulgte jeg rødmerket sti.

Så litt etter at jeg forlot Gudbrandsrudnatten Nordvest (998) fulgte jeg stier og etter hvert vei tilbake til parkeringsplassen. Men tross mye stivandring i løpet av turen, ble jeg for første gang på lenge våt på beina, og måtte bytte sokker etterpå. Terrenget var mettet av vann, så det var sannelig ikke rart det ble flom da ekstremværet Hans kom dagen etter.