Nordre Gråvola og Heievola (05.08.2023)

Written by Line GSM

Ascents Nordre Gråvola (1,136m) 05.08.2023 11:27
Heievola (965m) 05.08.2023 13:11

Parkerte ved elva der Søre Messeltsætervegen tar av Birkebeinervegen. Seterveien er stengt med bom og grind og låst med intet mindre enn tre ulike hengelåser. Det var grått og vått da jeg syklet av gårde i full regntøymundur. Jeg hadde ikke fått igjen varmen helt etter forrige tur til tross for skift og full guffe på alt av varmekilder i bilen, men det sluttet heldigvis å regne etter 45 minutter, og da kom varmen gradvis. Syklet til ca. 980 moh. der kjørbar vei tok slutt. Gikk ca. 1 km videre på stien før jeg tok av innover mot Nordre Gråvola der sørlige punktet er høyest. Varde like nedenfor høyeste punkt og paddeflat topp. Ned igjen gikk det radig, og jeg stoppet i en av svingene nord for Heievola og fulgte en utydelig sti til toppen. En slags poengtopp dette med skilt på toppunktet. Så steingammelt ut. Gikk også ut til trig. masta på kanten som må være en av de få gamle som fortsatt står oppreist og intakt.
Sykkelturen utgjorde ca. 20 km.