Toppen av Palmanova på Mallorca (03.08.2023)  4

Written by Icemann99 GSM

Ascents Plana de Vilarrassa (434m) 03.08.2023 11:36

Planen var opprinnelig en uke i den norske fjellheimen, men utrolig hvor lite det fristet etter at man fikk bristet noen ribbein. Tung sekk og bratt terreng med staver var plutselig ikke lenger like fristende og da heller ikke mulig. Og hva gjør man da? Jo man hiver seg rundt (veeldig forsiktig må vite) og bestiller en uke til syden for å slappe av i varmen. Meen etter at man har kjedet seg nok i solen, ble det en sykkeltur i hele går og i dag en tur på toppen av Palmanova, som tettstedet utenfor Palma de Mallorca heter. Toppen er kun imponerende å se fra byen, ellers var det vel kanskje varmen som kunne blitt utfordrende. For å være sikker på at alt gikk bra, tok vi taxi til enden av veien opp dit. Den er stengt av en port med skilt som sikkert sier noe om at all ferdsel er forbudt. men siden dette var et meget gammelt skilt, tok vi sjansen allikevel.
Vi møtte kun en spanjol på en el-mountain bike, ellers ingen. Ja bort sett fra skogvokteren som hadde låst seg inn oppe i branntårnet til Tobias. Skjønner det er viktig med brannvakt her i varmen. I dag var det litt overskyet med litt (deilig) vind og 31 grader.
Turen ble lettgått, kort og varm. Varmen plaget oss ikke i det hele tatt pga. Vinden, og det gikk helt fint med ribbeina også. Greit å få testet ut det, siden vi skal tilbake til regn i Norge i morgen.
På turen ned passerte vi et nedlagt gårdsbruk. Den uttørkede brønnen var mange meter dyp.
Tørken hadde satt sine spor overalt og den tørre tistelen ute på det karrige jordet satte evige spor i leggen min. Greit nok siden vi kom valsende inn på dens enemerker.
Fabulerte om spansk øl, skinke og ost på turen ned og da ble det slik.