Gastgiveren - Høyest i Sarpsborg (23.07.2023)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-plass Harehjellhytta (136m)
Characteristic Jogging
Ascents Gastgiveren (216m) 23.07.2023
Visits of other PBEs Harehjellhytta parkering (131m) 23.07.2023

Jeg hadde overnattet på Bådstangen camping og våknet opp til en nydelig solskinnsdag. Litt av et skjeldent syn denne sommeren. Jeg hadde valgt meg ut denne campingen da den lå strategisk til for dagens første mål, Gastgiveren, som ligger like ovenfor.

Hadde en lengre prat med en av eierne på campingplassen. Han var sørlending og fortalte hvordan han hadde bestemt seg for å ruste opp denne plassen etter at den mildt sagt var grodd igjen. Han fortalte at der hvor det nå var skog, var det lekeplass for barn på 80-tallet. Postkassestativet hadde han funnet i skråningen og pusset opp. Det var til og med to fastboende her. En gutt i starten av 20-årene som bodde i teltet sitt, samt en ung dame som bodde i en liten leilighet på en henger. De betalte 2000 kr i måneden for å bo her. Ikke en gale pris for en opplevelse for livet.

Etter å ha fylt opp vannbeholdere for dagen, kjørte jeg opp til Harehjellhytta. Herfra løp jeg på den asfalterte veien i retning Gastgiveren. Om sommeren er deler av denne veien en løype for rulleski. Et par stykker passerte meg. Siden det også er en lysløype, vil jeg tro dette er del av et nettverk av skiløyper på vinteren.

Den asfalterte veien gikk over til grus lenger borte. Fulgte denne videre til et skilt ved en sti med retningspil mot Gastgiveren. Flott sti hele veien opp til toppen. Gastgiveren er høyeste punkt i Sarpsborg kommune. De er glade i å snekre ustødige tårn på toppene sine i Østfold. Her var intet unntak. Men akkurat denne konstruksjonen skjønte jeg ikke helt poenget med. Det var ikke meningen at man skulle klatre opp i det. Uansett like vinglete og ustødig som tårnet på toppen av Taraldrudåsen, hvor jeg var dagen før.