Storstolpan, Store Hollendaren og Revbergtinden (31.07.2023)

Written by guen0062 (Brian Guennigsman) GSM

Ascents Hollendaren (1,029m) 31.07.2023
Revbergtinden (964m) 31.07.2023
Storstolpen (977m) 31.07.2023
Visits of other PBEs Rundheia parkering (280m) 31.07.2023
Søre Kråa p-plass (25m) 31.07.2023

Som avtale ble det tur etter jobb. Vi kjørte ut med to biler for å slippe å gå noen mil tilbake til bilen og etter å ha parkert ute forbi tromvik var det bare å sette i gang. Beinene husket gårsdagens tur veldig godt og det vare bare å henge på hele veien opp til storstolpan egentlig. Forbi den lille rundheia var det tung å gå gjennom kratet men også litt artig. Når vi først kom til selve "fjellet" var det bare å se nedover å passe på å ikke tråkke over mens man gikk stadig oppover. Siste tredjedel mot toppen ble veldig tungt men heldigvis kom vi til den siste stikke der man måtte klatre/klyve litt og her ble farten litt saktere, noe som gjorde at jeg fikk tatt meg inn igjen. Utsikten var fantastisk og etter litt væske var det bare å følge ryggen så godt vi kunne. Turen bortover til store hollendaren tok sin tid men klyving og noen luftige partier gjorde det så utrolig gøy. Vi fant en tønne som klatregruppen hadde lagd der man kunne skrive seg inn og hente provianter hvis man trengte (vi trengte ikke). Det ble litt tungt igjen opp mot hollendaren men når vi nærmet oss toppen og måtte klatre igjen var det ubeskrivelig. Her igjen på toppen ble det en liten pause mens vi nyte utsikten før vi fortsatt videre mot revbergtinden. Her var det først artig å gå over isbre før det ble veldig tungt da det var ganske så bratt. Vi valgte etter hvert å komme oss opp på toppen igjen og heller følge ryggen da det var litt risky å vi kunne skli ganske langt ned om vi var uheldig. Igjen tok det tid men til slutt var vi oppe på revbertinden og del 2 av traversen var over. Veien ned var en kombo av masse stein og en fin sti som ble til en rar sti. Det var en mektig foss og noen rare valg av hvor man skulle gå etter hvert men til slutt kom vi oss ned. Knærne er nå ferdig og skal hvile litt. Kjørte raskt hjem for å rekke å kjøpe en pizza på eidehandel før det stengte. Rakke det med 5 minutters margin.