Litle Auråhorten (28.07.2023)

Written by rmobr (Rune Mork Braut) GSM

Ascents Litle Auråhorten (1,182m) 28.07.2023
Toppområdet.
Utsikt mot Svartevassmagasinet i sør. Til venstre ser vi Hilleknuten. Til høyre Fitjaknuten og Lysekammen.
Utsikt mot nord. Vi ser Ytre Storevatnet midt i bildet. Snønuten sees omtrent midt i bildet og Leirnuten til høyre.
Utsikt mot Rjuven og Hyttevatn.
Auråhorten i vest.
Litle Auråhorten sett fra øst.
Utsikt mot Auråhotren. Vi ser Smalevatnet og Smalevassbu kan skimtes.
Breidåvadet.

Dagstur fra Kringlevatn. Vi vadet bekken i nordre kant av Breidåtjønni og fortsatte på nødlet sti gjennom Bergeskardet. Vi gikk helt ned til Hyttevatn og gikk i vannkanten mot Litle Auråhorten, som er ei halvøy i Svartevassmagasinet. Grei oppstigning til toppen. Flott utsikt mot Svartevassmagasinet med Sirdals- og Lyseheiene i sør og mot Suldalsheiene og Steinheii i nord. I vest hadde vi den 100 meter høyere (Store) Auråhorten. På returen valgte vi å gå direkte opp til 991-vatnet i Bergeskardet framfor å gå langs Hyttevatnet og opp dalen.