Trugetur til Ramsgrøheia (17.02.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point FV 607 ved Indrelia (145m)
Endpoint Samme (145m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Ramsgrøheia (430m) 17.02.2013 13:20

TUNG OG VÅT TRUGETUR

Starten ved Liane
Gårdene i Liane, foto østover

Burdagsbesøk hos Livsynnøve (Liv Synnøve Andersen) og familie i Hyllestad. Været var såpass dårlig at det ble solo fjelltur til en ny Hyllestad-topp denne søndagen. Start fra FV607 ved Indrelia. Det hadde kommet 6-7 cm nysnø ila natten, og veien opp til gårdene - som ikke lenger er i drift - var ikke brøytet. Turen ble derfor nesten dobbelt så lang som det jeg hadde håpet. Været var vått og grått og det regnet/sluddet. Startet med fjellstøvler langs veien til den innerste gården der jeg tok på truger. Fulgte tydelig sti vestover mot Langevatnet, og tok av sørover opp skråningen mot Ramsgrøheia. Her var det dyp og våt snø som rakk meg til midt på leggen/like under knærne - selv med truger! Det ble tunge 160 hm oppover mot 400 moh der terrenget flater ut. Her var det mer avblåst og mye lettere å gå. Jeg kunne følge relativt bare partier i en bue mot toppen der jeg endelig var oppe kl 1320. Toppen en en liten fjellknaus som klart fremtrer som det høyeste punktet i nærheten. Ingen markering. Det var heller ikke fristende å lage noen slik denne dagen. GPS 6797283 296530. Fortsatt grått og vått, og sterkt begrenset utsikt. Tilbaketuren i mine egne trugespor gikk heldigvis udelt mye lettere, og jeg var nede igjen ved bilen kl 1418, våt til skinnet både fra utsiden og innsiden, men fornøyd over å ha nådd dagens turmål!

Tilbakeblikk mot 400 moh platået
Februar-søndag på Vestlandet!
Toppen på Ramsgrøheia
Ramsgrøheia sett fra Ramsgrønova 18.11.12. Grei rute opp mot venstre (sør) vest for innerste gården i Liane