Skåla og Vesleskåla (29.07.2023)  5

Skåla (1,127m) 29.07.2023 11:40
Visits of other PBEs Skålsetra p-plass (180m) 29.07.2023 09:24

Topptur på Skåla og Vesleskåla sammen med pappa og Jørn

En uke på Vigra (jobb) betyr mulighet for fjellturer og familiebesøk. Målet var noen topper med pf over 1000 meter på Sunnmøre og i Romsdal. Jørn var på ferie på Oterøya, og pappa hadde lyst til å bli med på tur. Starten på uka var dessverre preget av bob bob vær slik at det ble kansellering både torsdag og fredag.

Værmeldingen for lørdag ble plutselig veldig god, og vi tok sjansen på tur. Det var meldt lettskyet på formiddagen, som skulle klarne opp til blå himmel i løpet av dagen. Været ble lettskyet++, solen tittet frem, men toppen viste seg dessverre bare i bruddstykker bak skydotter.

Pappa og jeg tok fergen fra Vestnes til Molde, hvor Jørn stod og ventet ved fergekaien. Vi kjørte via Bolsøya til Skålsetra vest for Skåla.

Vi bommet litt på stien i begynnelsen, og fulgte det som vi trodde var en gammel sti opp igjennom skogen. Etterhvert valgte vi å gå litt mer til venstre og fant etterhvert stien på et annet sted enn det som var plottet i kartgrunnlaget for peakbook (retursporet følger stien korrekt). Det var litt bløtt på stien i skogen og i myra de første hundre meterne på snaufjellet. Resten av stien mot både Vesleskåla og Skåla var tørr og lettgått.

Vi tok en matpause på Vesleskåla og en enda lenger pause på Skåla. Fantastisk utsikt i alle retninger (til tross for spredte skyer her og der).

Tusen takk for en fantastisk tur til et flott fjell!