Jotunheimen - Skagsnebbene (28.07.2023)

Written by Dhelgesen (Daniel) GSM

Start point Geitsætre (1,001m)
Endpoint Geitsætre (1,003m)
Ascents Skagsnebb (2,003m) 28.07.2023 16:20
Skagsnebb Ø1 (2,003m) 28.07.2023 16:29
Bakarste Skagsnebb (2,093m) 28.07.2023 18:15
Skagsnebb V1 (1,965m) 28.07.2023 18:15
Visits of other PBEs Geitsæterbrue 28.07.2023 11:27
Geitsætre P-plass (ny) (1,000m) 28.07.2023 22:38
Hurra kan være ganske vanskelig å krysse tørrskodd. Jeg måtte opp en del høydemeter før jeg fant et egnet sted. Jeg holdt høydemeterne på bekostning av tid. Vanskelig å gå i kratt og vier. I etterpåklokskapens lys hadde det vært raskere å gått ned til stien igjen.
Et av de små fallene i Hurra gav en fin forgrunn for Skagsnebbet bak
Jeg siktet meg inn den midterste av disse tre rennene vei opp til toppen.
Dette er den første "grønne trekanten" som man treffer på. Her sett fra oversiden. Det gikk helt fint opp, men var litt guffent på grunn av vått og glatt føre på vei ned.
Et bilde av den andre "grønne trekanten". Det litt vanskelig å få rett perspektiv her. Det er nok lettest å gå rett over her (noe jeg gjorde på returen), men på grunn av litt glatt fjell valgte jeg å slippe meg ned på høyre side og kom opp rett i bakkant. Ikke spesielt vanskelige.
Fra her jeg tar bildet går den videre ruten først langs de lyse partiene mot venstre, deretter opp mot snøfeltet midt i bildet før det er noen klyvetak (tredje "grønne trekanten") opp mot gressfeltet. Derfra runder stien til venstre for det todelte fjellet og opp mot Bakarste Skagsnebb.
Tilbakeblikk mot Skagsnebb langs den opprevne ryggen. En flott skue.
Ved den tredje "grønne trekanten" er det noen klyvetak igjen. Ikke spesielt vanskelig, men det var litt utfordrende når det var glatt, så jeg brukte god tid for å unngå glipptak.
På toppen av Bakarste Skagsnebb med Smørstabbtinder ut til venstre.
På returen dukket det opp en flott regnbue bakenfor Kyrkja.
En hull i skyene gav fint kveldslys på Bukkehøe
Skardstinden med den karakteristiske Nåle får også noen siste solstråler før mørket tar over.
En sommernatt i Leirdalen - Skagsnebbene med sin spisse profil er flotte å se på.