Fylkestoppturen-05 Dag 15/17 & 16/17 (24.08.2005)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Start point Holmbukta (40m)
Ascents Holmbukttinden (1,666m) 24.08.2005
Jiehkkevárri (1,834m) 24.08.2005
Jøkelfjellet (1,738m) 24.08.2005

Fylkestoppturen - 05
(Skrevet av JoSo 12.12.2005)

Tur foretatt: August 2005. Andre på toppen: Torbjørn Orkelbog

Dag 15/17: 23.8.05. Flytur fra Oslo til Tromsø. Vi var glade og fornøyde da vi satt på flyet.. All info tydet på godvær oppe i nord, og vi gledet oss til en stor opplevelse på Jiehkkevarri!

Dag 16/17: 24.8.05. Vi ankom Tromsø på natta i et fryktelig regnvær! Med friskt mot kjørte vi leiebil innover landet en stubb, og satte opp teltet på et dumt sted på en campingplass i Sørbotn. Dagen etter var alt vått! Og det regnet noe vanvittig! Det før nevnte friske motet stilnet noe av da vi satt i bilen klar for avmarsj til den store toppen. Klokken var allerede 11.00, og selv om tåka lå ned til tretoppene 30 moh og vi hadde kjørt oss fast i gjørma med vår lille Yaris, så bestemte vi oss likevel for å gå. Stedet er Indre Holmbukta, og vi startet vår ferd oppover rullesteiner, grusmorener, blåis og etterhvert snøfelt iført full regnhabitt. GPS var ikke bare kjekk å ha på denne turen, men faktisk helt nødvendig for oss. Vi gikk en laaang stund før vi etterhvert nådde høyde 1396, eller rettere; vi snudde retningen mot sør like før denne toppen og gikk deretter rett mot høyde 1666; Holmbukttinden. Her presterte vi å tøyse fælt med retningen en liten stund i tåkehavet. GPSen skjønte imidlertid alvoret i situasjonen og fikk oss etterhvert på bedre tanker. Vi merket jo at det sluttet å regne, men ble direkte paff da tåka også lettet! Da viste det seg at vi hadde ca 10 minutter igjen til toppunktet. Da vi var kommet opp forsvant alle skyer og sola skinte resten av turen. Summen av alle sterke inntrykk på denne flotte fjelltoppen gjorde at dette ble fylkestoppturens desiderte høydepunkt. På vei ned fikk vi da virkelig se turen og rutevalget vårt over rygger og gjennom breområder. Valgene viste seg å være gode, og noen plasser nesten geniale...
Retur samme vei. Vi gikk opp på 6t og ned igjen halverte vi nesten tiden: 3t 20 min. Kvelden ble brukt til å kjøre til Finnmark og Øksfjord. Overnattet i et lite, kummerlig hus på ferjekaia. Ventet på morgenferja og tur til Øksfjordjøkelen...