Hermannsdalstinden (26.07.2023)

Written by risvollhilde (Hilde Risvoll) GSM

Ascents Hermannsdalstinden (1,029m) 26.07.2023
I Reinefjorden. Fjellet med litt snø på er hermannsdalstinden
På fergekaia i Forsfjorden. Hurtigbåten drar igjen. En bitteliten jernbane på ca 20-25 meter går inn i driftsbygningen.
Oppe ved Tennesvatnet. Vi ser Vindstad i bakgrunnen.
Nesten på toppen
På  toppen. Det lå havskodde i vest og Flakstadområdet, ingenting av det i øst, så vi så det ikke før vi var på selve toppen.
På toppen. Det lå havskodde i vest og Flakstadområdet, ingenting av det i øst, så vi så det ikke før vi var på selve toppen.

Med på turen Helge. Temperatur ca 16 grader og sol hele dagen, vindstille eller bare lett og varm bris, føltes som 20 grader. Dagen før hadde vi vært på Stjerntinden så vi var litt slappe. Veldig lite insekt. Vi så heller ikke dyr eller større fugler på turen. Valgte ruta fra Forsfjord. Gikk greit å komme med hurtigbåten,men på en så fin turmå man være tidlig ute (mer enn 30min) for å komme med i første runde. Ser at flere ikke vet at det går an å fåbåten til å gå inn til Forsfjord, så de går av på Vindstad. Det går en sti på ca 2 km mellomder,men to ras har gått i området så den sitia er ikke spesielt lett å gå ifølge de vi traff på. Satset på å telte i Forsfjorden om natta og la igjen sakene. En rastebenk var grei å ha.Det står ellers en liten driftsbygning på stedet. Solforholdene er ikke fantastiske der fra ca 0915-17 . Går greit opp til hovedveien ved Tennesvannet. Derfra blir det folksomt påen så fin dag som dette. mest ungdommer, mange utlendinger. Mange telter i bittesmå telt oppe på fjellet. Tydelig sti helt opp, av og til et rødt merke. Det er lagt ut en stige og flere tau langs veien. Veien går delvis på svaberg og er delvis eksponert. Tror ikke dette er noe for noen med høydeskrekk. Og fint at det er tørt. Selv i dag måtte vi over noe våt og sleip mose i bratt svaberg. Fantastiske farger, nydelig på alle måter. Havskogge i vest, noe vi ikke så før vi var på toppen. På kvelden da vi var kommet til Forsjorden og teltet, så vi havskodde rulle ut av Bunesfjorden. Det komen stor stiv med småsei inn fjorden til oss. Vi kunne se at de laget krusninger på vannoverflata da de kom inn og kunne sånn følge de i ferden.En nokså interessant franskmann dukket opp på morgenen uten mat. Hadde ikke vi booket ferga ville den ikke kommet og vi hadde også mat og kaffe til overs.Det ble en meget interessant samtale med en mann med mange egenartede ideer. Hovedinteressen var Tai Chi og vi hadde sett han praktisere på fjellet tidligere. Har sett tidligere at noen har nevnt at ferga ikke kom, så vi kommuniserte tydelig med dem. Alt i alt en fantastisk tur, både turen, været, teltingen og samtalen med franskmannen.