Gisen i Namsskogan/Røyrvik (25.07.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Gisen (1,167m) 25.07.2023 12:07
Gisen er lett tilgjengelig fra E6 i Namdalen. Ved Bjørnstad går det en bomvei oppover mot Telttjønna som er avgiftsbelagt. Jeg kom meg et godt stykke oppover her, men måtte stoppe en kilometer før jeg kom til snuplassen da veien videre var stengt pga teleløsning.
Jeg kom meg etter hvert opp til teltplassen og fortsatte på det som var avmerket som sti på kartet retning Telttjønna. Denne stien var både utydelig og viste seg stort sett å bestå av bløt myr. Meningen var å gå direkte opp brattlia til Gisen, men omtrent midtveis på vannet ble planene gjort om pga kratt og myr. Jeg tok retning rett nordover, kom meg ut av skogen, og valgte å gå i en stor nordlig bue opp til toppen. Her var det betydelig finere å gå selv om det ble litt lengre! Da jeg nærmet meg toppen måtte jeg krysse et par dype skar. Med litt sondering gikk dette greit og snart kunne jeg krysse av for kommunetopp nummer to denne uka:)
Tilbaketuren gikk omtrent samme vei, bortsett fra det nederste partiet hvor jeg gikk ned litt nærmere Nerfjellet.
Improvisert parkering da veien var stengt på det øverste partiet.
På vei innover langs Telttjønna på våt myrsti!
Gisen i det fjerne, regnskyene forvant heldigvis fort.
Utsikt vestover fra punkt 1091
Ved punkt 1091, Gisen i bakgrunnen. Fremdeles et stykke igjen.