Løefjellet Setesdal (22.07.2023)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Løefjell (934m) 22.07.2023 not summited

Første klatredag i Setesdal. Gikk for ruten Panorama på Løefjell. Kort anmarsj på fin sti. Lett å finne innsteget. Jeg ledet første lengde, lett klatring med noen gode sikringer. Andre lengde var også velsikret og fin. Tredje taulengde var cruxlengden. Startet greit opp et litt vegetert dieder, før jeg måtte klatre ganske langt over forrige sikring for å komme meg over et kompakt parti. Litt vegetert og begrodd her også, så det var litt spennende, skulle gjerne hatt ei sikring til. Videre opp langs dieder/overheng som skrådde oppover. Originalvarianten gikk rett opp ca midt på overhenget. Her var det en bolt. Jeg prøvde å kjenne litt på flyttet, men det virket helt umulig for meg å greie å henge på den litt slappe kanten og reise seg opp på en heelhook. Gikk noen meter videre mot høyre til jeg kom til et bredt riss som delte overhenget/veggen. Fikk kranglet meg opp her med litt rotete beta. Ganske mye taudrag opp til standplass, men lett. Knut tok neste lengde med svaklatring og to bolter. Men rett før standplass så åpnet himmelen seg noe så til de grader, så her var det bare å snu med en gang. Ruta vår ble omgjort til en bekk. Har aldri hatt så våte klatresko før. Deilig med boltede rapellfester da. Fin rute, selv om vi ikke kom helt til toppen.