Vengsøytraversen i midnattsola (24.07.2023)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Storelva på Vengsøya (32m)
Endpoint Vengsøy Grendehus (8m)
Ascents Horntinden (719m) 24.07.2023
Knivsegga (390m) 24.07.2023
Kvantotinden (750m) 24.07.2023
Stortinden (630m) 24.07.2023
Stortinden SØ2 (989m) 24.07.2023
Vengsøytinden (764m) 24.07.2023

Det hadde vært 10 år siden sist jeg gikk Vengsøytraversen i midnattsola for første gang og jeg fikk veldig lyst til å gå den igjen nå som sommerværet i Nord Norge var på sitt beste siden omtrent 2014 (??!). Agathe, som jeg hadde blitt kjent med i vår, var også gira på å være med så vi avtalte å treffes etter jobb på en helt vanlig mandag for å rekke ferga fra Belvika kl17.10. Vi fant ut at det var gratis å ta bilen på ferga, så vi bestemte oss for å utnytte muligheten til å ta med telt og andre luksus ting selv om vi ikke skulle ligge i telt veldig lenge. Parkerte bilen ved grendehuset og tuslet vestover langs veien til vi kom til starten av stien som ligger på østsiden av Storelva. Etter en veldig tørr og varm sommer var bakken blitt helt knustørr, inkludert myrpartiet som vanligvis er alltid vått. Vi mistet stien etter hvert men tok sikte på eggen som strekker seg ned fra sørvestryggen på Vengsøytinden og traff stien igjen lenger opp i bakken. Det var en varm og herlig kveld som kun ble ødelagt av en millioner svartfluer som valgte å plage meg mesteparten av turen opp. Det var kun da vi nærmet oss toppen av fjellet at de plagsomme fluene forsvant og vi endelig fikk gå i fred og heldigvis ble vi aldri plaget igjen resten av kvelden.

På toppen av Vengsøytinden tok vi en velfortjent pause for å nyte et par brødskiver og nydelig kveldssol som skinte over havet før vi begynte å gå ned østryggen. Denne turen var også første gang jeg fikk gå en ordentlig fjelltur med Agathe, men jeg fant ut ganske raskt at hun er ganske effektiv på klyving både opp og ned, noe som jeg synes er veldig gode egenskaper som turkompis i tillegg til at hun elsker å ta bilder, noe som vi har til felles! Vi koste oss med klyving og bildetaking på tur opp Horntind, denne gangen med sola bak oss. Når jeg har gått traversen på dagstid pleier vestryggen på Horntind å ligge i skyggen så det var digg å være her på en helt annen tid på dagen. Det ble ny pause på Horntind før vi fortsatte langs ryggen mot Kvantotinden. Nå var det fremdeles "tidlig" på natta, rundt kl22 så vi hadde veldig god tid før midnattsola dukket opp. Benyttet anledning til å ta masse bilder nå som sola hadde blitt mer oransje og himmelen hadde fått en nydelig farge og vi rakk å komme til siste toppen Stortinden like før midnatt. Vi møtte på en annen gjeng på 3 stk som hadde tydeligvis hatt samme ide som oss. Det ble nesten emosjonelt å se midnattsola fra fjellet igjen etter mange år uten å ha sett den, stort sett pga at jeg har tendens til å legge meg veldig tidlig..... Det var faktisk flaks at vi fikk se den, for det var ikke så lenge etter midnatt at noen skyer begynte å trekke seg utover havet og vi aldri så sola igjen da vi gikk ned mot bygda.
Etter 7 fantastiske timer på fjellet var vi endelig nede igjen. Agathe sin klokke hadde registrert at vi hadde tilbrakt kun litt over 3 timer i bevegelse, så vi konkluderte med at mesteparten av tiden hadde blitt brukt på bildetaking, å nyte utsikten og andre diverse pauser! Vi fant et fint lite sted i gresset et lite stykke fra veien og slo opp teltet der omtrent kl0130. Ble noen timers søvn men vi ble våknet av et kokvarmt telt litt etter kl6, så vi stod opp og rakk første ferga kl0700 tilbake til Kvaløya. Det var nok ett av sommerens høydepunkter og de gode minnene vil vare lenge. Tusen takk for en fantastisk kveld Agathe :)

På tur vestover til starten av stien
På vei opp Vengsøytinden (bilde: Agathe Ledoux)
Agathe på toppen av Vengsøytinden
På tur ned fra Vengsøytinden med Horntinden bak
På tur ned fra Vengsøytinden
Havutsikt
Havutsikt #2
På tur opp vestryggen på Horntinden
Klyving på vestryggen på Horntinden
Klyving på Horntinden
På vei mot Horntind med Vengsøytinden bak (bilde: Agathe Ledoux)
På vei mot Horntind (bilde: Agathe Ledoux)
Agathe på tur opp mot toppen av Horntinden
Agathe nyter utsikten på Horntinden
Fantastisk kveldssol
Fortsetter turen videre mot Kvantotinden
Fortsetter turen videre mot Kvantotinden #2
Kvantotinden
Utsikt vestover mot Horntinden og Vengsøytinden
Bilde: Agathe Ledoux
Klyving på Kvantotinden (bilde: Agathe Ledoux)
Lav sol på eggen mot Stortinden (bilde: Agathe Ledoux)
Vi nærmer oss Stortinden
Magisk lys
Meg på toppen av Stortinden (bilde: Agathe Ledoux)