Nonsfjellet i Bindal/Høylandet (24.07.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Drottendalsfjellet (918m) 24.07.2023 09:58
Nonsfjellet (927m) 24.07.2023 14:55
Visits of other PBEs Første Aunvatn p-lomme (16m) 24.07.2023 10:02
Etter noen øytopper i Nærøysund kom jeg kjørende fra Vikna og tok av mot Aunet ved Kongsmoen. Jeg fulgte bomveien innover mot Første Aunvatnet, men kom ikke så langt som jeg hadde håpet. Pga rasfare måtte jeg parkere på toppen av bakken før jeg kom til Tåvikodden.
Jeg fulgte veien innover og siden sti oppover langs Grøtesåa. Etter omtrent en kilometer fra vannet kom jeg over elva via ei bru og kunne fortsette langs stien helt til jeg var like vest for Kverntjønna. Herfra tok jeg kurs nordover over noen myrer og gikk deretter greit opp til ryggen nord for bratthenget. Det var litt lavt skydekke over toppene denne dagen, og da jeg kom opp på ryggen så jeg at tåka lå i omtrent 800 meters høyde. Jeg fortsatte derfor i litt rolig tempo i håp om at det ville lette litt etter hvert som jeg beveget meg oppover. Jeg gikk over topp 406 og videre til nordsiden av vann 580. Ved bekken her tok jeg en real lunch, og så at sola begynte å slippe til litt her og der:) Jeg fortsatte så videre oppover i et terreng som stadig ble mer goldt og krevende. Først når jeg kom opp på toppen av Drottendalsfjellet 918 moh, fikk jeg se Nonsfjellet som fremdeles var et par kilometer unna. Underveis mellom toppene sjekket jeg stadig kartet for ikke å måtte gå omveier pga de utallige små vannene her oppe. Endelig kunne jeg sette meg ned ved den staselige varden på toppen av Nonsfjellet. Et par minutter etter at jeg kom opp forsvant også mesteparten av skyene som ved et trylleslag, og resten av dagen badet fjellheimen i solskinn:)
Jeg tok meg god tid her oppe, og nøt stunden i godt over en time. På vei tilbake gikk jeg i en litt mer nordlig linje en på turen til, noe som virket lettere rent terrengmessig. Resten av ruta nedover fulgte jeg omtrent samme linje som jeg gikk opp.
Langs veien ved Første Aunvatnet
Stien øst for Grøtesåa som jeg kunne følge helt opp til Kverntjønna.
Fra stigningen opp mot fjellryggen. Dette var det mest krevende partiet på turen.
 Utsikt tilbake mot SV fra nederste delen av fjellryggen
Snart ved bekken som renner ut fra vann 580.
Drottendalsfjellet 918 moh. I bakgrunnen kan man skimte varden på Nonsfjellet.
Nonsfjellet i sikte:)
Nonsfjellet i Bindal/Høylandet. I bakgrunnen ses Drottendalsfjellet.
Heilhornet sett fra toppen av Nonsfjellet
Strålende flott vær på Nonsfjellet!