Gråhøe ved Lemonsjøen (17.02.2013)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Ascents Gråhøe (1,290m) 17.02.2013

Dagens siste topp ble Gråhøe på østsida av Lemonsjøen. Forsøkte å kjøre veien inn til Nordigard, men denne var preparert skiløype. Parkerte ved et bygg så høyt opp man kom ovenfor hyttefeltet sørvest for toppen. Etter et lite parti med skau kom vi opp på snaufjellet og videre inn til toppen var det veldig avblåst og mye stein. Været hadde også blitt dårligere med tåke og snødrev. Vel framme ved toppvarden bestemte jeg meg for å kjøre ned igjen via flanken ned til Nordigard da jeg tippet det ville ligge mer snø der. Mayhassen (Øyvind Mathiassen) og dskjauff (Daniel A. Skjauff) tok samme vei tilbake så jeg sa farvel til dem. Etter noen meter med staking presterte jeg å sette stavtuppen i en sprekk mellom to steiner og deretter brekke tuppen. Fryktelig ergerlig å ødelegge staven! Ble vanskelig å stake med den staven etterpå... Heldigvis var skiføret mye bedre på denne sida og jeg fikk et ganske fint renn ned mot Nordigard. Herfra gjaldt det å skøyte seg langs skiløypa tilbake til bilen. Kom faktisk tilbake ganske likt med Øyvind og Daniel, ikke verst det. Turen ble feiret med middag på Lemonsjøen, da med den obligatoriske karamellpuddingen!

Daniel på toppen av Gråhøe.