Rindhovda – en overraskende flott nedkjøring (17.02.2013)  5

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Randsverk (750m)
Ascents Ørnkampen (1,162m) 17.02.2013

Våknet i teltet i nærheten av Ridderspranget. Det hadde snødd i natt, men nå var det opphold og delvis skyet. Mye bedre vær enn det var meldt. Kjørte til butikken på Randsverk som var åpen tross at det faktisk var søndag. Her fikk vi påfyll av vann og et par tips om den lokale toppen Rindhovda (Ørnkampen). Parkerte i østenden av t-krysset på sørsiden av elva. Herfra krysset vi en skiløype der det stod skiltet til Rindhovda. I ettertid fant vi ut at det var tråkket en bedre løype inn skogen hvis man følger skiløypa vestover 50-100 meter (vet ikke om dette var tilfeldig). Etter hvert kom vi innpå et ferdigtråkket spor oppover i skogen. Utrolig gunstig for skikjøring her siden det var perfekt spredning av furutrær og djup puddersnø over alt. dskjauff (Daniel A. Skjauff) hadde i motsetning til meg og Mayhassen (Øyvind Mathiassen) fjellski og fikk kjenne det litt i akillesen siden sporet gikk ganske bratt oppover i lia. Spesielt ille var det i bratta ovenfor tregrensa, her var det hardt og bratt. Videre slaket det av bort til toppen før en siste motbakke. På toppen var det en høy mast og en falleferdig hytte. Flott utsikt i alle retninger!

Rindhovda i sikte.

Nedkjøringen ble en av de bedre jeg har hatt i skog noen gang! Koste meg nedover med randoski og fikk til flere hopp og et dropp på 3-4 meter. Moro! Nå bar det videre til Lemonsjøen for å bestige et par nye topper...