Skiftningspynten på Kvingra i Nærøysund (22.07.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Skiftningspynten (376m) 22.07.2023 19:58
Visits of other PBEs Torstad p-plass (20m) 22.07.2023 18:44
Etter nesten 13 timer i bilen var det godt å få parkert på Torstad p-plass for å få luftet seg litt. Jeg hadde et mål om å nå en liten topptur før det ble kvelden, og det holdt så vidt.
Fra p-plassen ble det en litt kronglete start, da jeg måtte gjennom litt buskas før jeg kom meg opp på snaufjellet. Det var ikke mer enn omtrent 100 meter og etter dette var det fint å gå hele veien selv om det ikke var noe stier å se. Jeg måtte følge en del med på kartet da terrenget var litt uryddig med mange skrenter og småkoller. Først da jeg kom meg over på nordsiden av det lille, langstrakte tjernet traff jeg på en sti som jeg kunne følge resten av turen opp til toppen. Sannsynligvis starter denne stien fra et sted i nærheten av Lauvvikstranda, 2-3 kilometer nord for Torstad. Stien førte meg over et par koller før jeg tok fatt på bakken opp mot Skiftningspynten. Været denne dagen var litt usikkert, men heldigvis ble det ikke noe nedbør på denne turen.
Skiftningspynten var en flott øytopp, og jeg var godt fornøyd med valget av turmålstart på denne fjelluka:) På tilbaketuren forsøkte jeg å følge stien litt lenger for å se hvilken retning den tok, men den dreide dessverre vekk fra der hvor jeg hadde parkert bilen.
Utsikt tilbake mot Torstad p-plass ved kirken til venstre i bildet.
Det er et litt krevende terreng rent orienteringsmessig oppover lia fra Torstad.
Utsikt vestover
Like før jeg treffer på stien. Stien går over de to kollene på midten av bildet før den siste bakken opp til toppen.
Dessverre var det en liten tåkesky på toppen denne kvelden som ikke ville flytte seg.