Cime de la Bonette (17.07.2023)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Col de la Bonette p-plass (2,800m)
Endpoint Col de la Bonette p-plass (2,800m)
Ascents Cime de la Bonette (2,860m) 17.07.2023
Visits of other PBEs Col de la Bonette p-plass (2,802m) 17.07.2023

Vi hadde egentlig en tanke om å kombinere Cime de Voga (2777; se egen rapport) med Bonett Carrè (2770). Vi kom imidlertid i gang litt senere enn opprinnelig planlagt, samt at Bonett Carrè fremstod som en brattere topp i virkeligheten enn hva vi hadde tolket utfra kartene. Derfor droppet vi den, og tok denne "gratistoppen". Jeg har alltid unngått reelle gratistopper, og dermed gått til fots på bilveitopper som Dalsnibba (1476) og Lebergsfjellet (628) før jeg har regnet de som besteget. Dette er imidlertid noe annerledes da det tross alt er en tur, dog en kort en

Det gikk fint å parkere på parkeringslommene like sør for toppen. Vi parkerte like under 2800moh.-grensen, og var dermed allerede høyere enn toppen av Cime de Voga (2777)

Ingvild ved steinen ved toppen av bilveien, 2802moh.. De markedsfører dette som den høyeste fjellovergangen i Alpene. Dette er en sannhet med modifikasjoner, da selve fjellpasset Col de la Bonette er på 2715moh., som er lavere enn både Col de l'Iseran (2764), Stelvio Pass (2757) og Col Agnel / Colle dell'Agnello (2744). De har laget det som en enveiskjørt loop, men er usikker på om det er for å kunne kalle det den høyeste fjellovergangen, eller om det er bare for å få et bra utsiktspunkt eller for å faktisk være høyest? Dette er uansett det høyeste sykkelrittet Tour de France har vært, senest i 2008-utgaven av rittet

Vi forlater bilveien, og begynner oppover stien

Ganske god sti hele veien

Da er vi oppe!

Ingvild på toppen!

Undertegnede på toppen

Som denne skiva indikerer er Barre des Écrins (4102) det høyeste man kan se herfra

Utsikt nordover mot loopen

Vi tok dette bildet av Cime de Voga (2777) på returen, altså toppen vår fra et par timer tidligere på dag