Dovrefjell (18.07.2023)

Vestre Langvasstinden (2,046m) 18.07.2023
Storstygge-Svånåtinden (2,209m) 18.07.2023
Nørdre Svånåtinden (2,004m) 18.07.2023
Visits of other PBEs Bruri hammer mot Storstygge-Svånåtinden (1,890m) 18.07.2023
Langvasstind vest - hammer (2,045m) 18.07.2023

Innmarsj

Vi hadde egentlig sett av hele uken til toppturer i jotunheimen. Planen var å plukke topper i Hurrungane og renske resten av Gjendealpene. Dessverre er det en x-faktor som er været som ikke har spilt helt på lag. Vi ble mer og mer rastløse og fant et mulig værvindu på Dovrefjell. Dette innebar både innmarsj og utmarsj i kald regn og på toppen var det spådd 3 timer midt på dagen hvor det ikke var tåke. Vi pakket sekken og tok med både fiskeutstyr og teltutstyr. Dersom det ikke ble topptur har vi uansett blitt anbefalt mange fine fiskevann innover Skamsdalen og Dalsida.

Innmarsjen innover Skamsdalen var frodig og idyllisk. Måtte vade 3 ganger. Den første barbeint og de to andre plumpet vi utti med skoa på. Jeg mistenker det tidligere har vært bro på den første elvekryssingen men at den har forsvunnet med vårflommen for noen år siden. Prøvde fiskelykken i Lesjøvannet uten hell. I stedet fikk vi sett Moskus som hadde slått seg til ro for kvelden. Slo opp teltet ved vannet på høyde 1405 som henger sammen med Langvatnet. Ingen fiskelykke her heller.

Langvasstinder

Startet dagen friskt med en ny elvekryssing. Fin måte å våkne på. Oppover til Langvasstind begynte steinurda men merkelig nok var den stort sett lett å gå i. Først opp til V2 og deretter vestre Langvasstinden. Ned bra vestre er det en liten hammer på 3 meter hvor det hang et gammelt tau. Slengte også rundt en stor slynge som vi kunne holde i. Fin rygg opp til Store før vi måtte ta de samme rekka på tur tilbake før vi kom opp til Nørdre Svånnåtinden. Fra her kom dagens crux.

Bruri

Bratt men uproblematisk ned ryggen før 20 meter med rappell. var to slynger rundt hver sin blokk men ring gjennom. Så ganske sikkert ut men forsterket det med to kammer. Vi skulle tross alt klatre opp igjen med nebb og klør. På tur ned kjente jeg det var vått og glatt men var optimistisk med tanke på topptau-klatring. Nede i skaret begynte det først og hagle og deretter gikk det over til sludd. 100 høydemeter senere stod vi på toppen av Bruri.

Klatringen oppover viste vi ble krevende. Har lest klatregrad opp mot grad 5 men med vått mosegrodd sva ble det klatregrad umulig. Måtte bare kaste inn håndkle å dra meg oppover med hjelp fra tauet. Hadde heldigvis med ekstra rappelltau som jeg tok rundt en blokk slik at Ragnhild også fikk et ekstra tau å holde i. Ser i ettertid at vi klatret for langt til venstre. Skulle startet 2-3 meter lengre til høyre. Etter svapartiet var det mye enklere og vi kom oss til slutt opp begge to.

Storstygge Svånnåtinden

Dette må være det sykeste navnet på en 2000-metring. Prøvde å ta et stygt bilde på toppen før vi så bort til Skredarhøi. Ingen av oss var noe særlig gira på å gå helt bort til Skredarhøi i dag og ville heller bort til telte i le for vind og vær. Nedstigningen var lang og vi lette febrilsk etter snøfelt uten hell. Gikk en stor omvei for jeg var sikker på at jeg hadde observert noen snøfelt på tur opp. De fant vi ikke. Brukte nok nærmere 3 timer ned til teltet igjen men slapp unna vadinga. 11,5 timer på tur i dag. Prøvde igjen fiskelykken ved vannet uten lykke men skal ikke skimse av en god Real heller.

Innmarsj - Elvekryssing nummer 1 av 3
Innmarsj - Trolsk stemning på jakt etter teltplass
Innmarsj - Heldige som fikk se moskus i sitt rette element.
Langvasstind panorama
Langvasstind
Hammeren ned til skaret til Store Langvasstind. Henger et gammelt hjelpetau
Tittei
Rapell ned i skaret til Bruri
Ruta vi klatret vs letteste rute.
Ferdig med Bruri. Seriøs klatring opp igjen fra det tydlige hakket i bilde. Har lest opp til grad 5 men på partiet med vått mosegrodd sva vil jeg heller si klatregrad umulih
Langvasstind, Larstind, Snøhetta og Brure
Prøvde å få til et stygt bilde på Storstygge-Svånåtinden.
Litt teltkos til slutt. Alltid ha en plan B dersom det ikke blir fisk.