Peakbook - Sagitraversen (20.07.2023)

Written by AnneW (Anne Woldmo) GSM

Ascents Sagi N2 (2,025m) 20.07.2023 09:19
Nørdre Sagi (2,040m) 20.07.2023 09:19
Sagtakk mellom Sagi S og N (2,030m) 20.07.2023 09:19
Søre Sagi (2,040m) 20.07.2023 09:19
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 20.07.2023 09:30

Vi stod tidlig opp, og spiste frokost i bilen på veien inn til Koldedalen. Det var Vinjerock sammen helgen, så vi traff på flere taulag som skulle over breen og opp til Uranostiden. Spreke ungdommer spratt avgårde oppetter stien, lystne på et fjellinnslag i alt det musikalske (og sikkert mye annet også) på Vinjerock. Vi gikk litt roligere, er jo tross alt ikke 20 lenger. Men jaggu meg ta så innhentet vi dem på breen, og gikk omtrent samtidig over breen dog i hver vår retning.
Vel fremme gikk vi av breen, og det var egentlig en lettelse fordi jeg så tidvis ingenting der jeg gikk. Dårlig sikt og dårlig vær i perioder.
Vi fulgte flanken videre bortover til nordspissen (siktet oss inn mot 1730), og det var ikke bare enkelt med endel sva og mye bløtt som gjorde terrenget noe glatt. Steinene var løse, noe som ikke er en overraskelse akkurat. Neste gang jeg skal i flanken her, vil jeg gå lenger ned (følge breen enda lenger ned før jeg får av og fortsetter bortetter i flanken). Men vi kom oss til slutt rundt, og startet oppstigningen opp mot Sagi N2. Det gikk forbausende greit å komme seg opp, kun enkel klyving mot slutten.

Vel oppe på N2 var det på tide med nok en kort rast, mens Morten gikk i forveien og startet med sikring. Bortetter traversen fra Sagi N2 til Nørdre Sagi (også kjent som Sagi N1) er det svært lettgått, og vi kom oss fint dit. Gjengen var ved godt mot, og klar for å starte på smaleste punktet på traversen, fra Nørdre Sagi og over til Søre Sagi (rødnål, selv om de begge ligger på 2040).

Taubruk tar tid, men her er det for de aller fleste ganske opplagt at tau må til så da får man bare ta tiden til hjelp. Det smaleste punktet på eggen er kort, men eksponert. Godt å kunne avslutte dette punktet med blide deltakere fulle av adrenalin og mestringsfølelse.

Så tasset vi videre til Søre Sagi, og deretter ned den løse og bratte ura - her skal man trå forsiktig.

Over breen gikk det i stødig taulag, og vipps var vi nede ved brekanten og ut av tau og seler. Så var det bare å følge stien tilbake til Koldedalen og bilene. Det var godt å komme hjem til Veslebu og få seg en dusj og matbit i godt lag.