Nørdre Midtmaradalstinder (20.05.2023)

Written by raroa (Ragnhild Rosten) GSM

Ascents Nestnørdre Midtmaradalstinden (2,062m) 20.05.2023
Nørdre Midtmaradalstinden (2,025m) 20.05.2023

Tredje og sitste skitur, hvor vi innså at det var på tide å legge skia på hylla for sesongen. Espen, Kristin og Kjell hadde vendt nesen hjem etter de to forgående turene, men vi ville få med oss siste finværsdag og mulighet for toppsamling. Øystein hadde tatt turen oppover fra Lillehammer for å få med seg en skitur sammen med oss.

Det begynte å minke på snøen innover Ringsdalen, men med litt sikksakk i starten var det bare å beine på. Vi tok igjen flere skifolk, da det åpnepart var et helt 17.mai tog som skulle bestige Store Ringstinden denne dagen! Trvaverseringa opp til breen var heldigvis ikke like steinhard som sist vi gikk her, da vi måtte på med skare og stegjern for å komme opp. Minnes at folk skled nedover siden. Siden travers opp til skaret var det også en motorvei av av hylle man kunne forsere. Det var ikke behov for å ta av skia, heldigvis. I solsteiken opp breen tok vi farvel med de godt over 100 menneskene som skulle på store Ringstinden og vendte snuten mot Ringsskaret. Fra her runda vi Austre Ringstind. Vi tok sjansen på å ta av fellene for å kunne skli mot "foten" til Nestnørdre Midtmaradalstinden. Det så innmari bratt ut fra over, men så snart vi kom rundt kanten viste det seg å være ganske slakt. Vi fikk god fart, men det lugga noe sykt! På med fellene og videre mot toppunktet av stølsmaradalsbreen. Fra her tok vi ski på sekk og tok oss opp til ryggen ved en skrå traversering retning vest. Det var noen sprekker her, så vi var litt i forkant med øksa for å kjenne etter. Oppturen gikk greit. Vi fant ut at det ikke var så mye å ta med skia til topps for, da det var noen større stien blokker å passere. Vi tok på stegjern, selv om vi ikke hadde treng denne dagen da snøen var såpas våt. Mot toppen kom møtte vi også på tre vagvære, Torstein som også er samler og vi sist møtte etter Knutsholdtinder. Vi var de eneste å se, mens vi kunne se hele toget opp mot Ringstinden i Vest. Følt oss nokså heldige, da vi i tillegg var eneste toppen med skyfri himmel rundt. Godt valg! I nordøst kunne vi også skue mot Storen som tittet frem mellom skylagene. Veien videre mot Nørdre midtmaradalstinden var ikke så lange biten og med mye snø var det godt feste. Kan se for meg at det kunne bli noe mer skummelt her dersom det hadde vært hardt føre! Vi var kjapt oppom nørdre før vi returnerte. Utiskten tilbake mot Nestnørdre var utrolig kul med skylaget som passerte.

Tilbake til skiene bestemte vi oss for å kjøre ski ned fra der. Vi skrenta ned første del mot en stein, før det ble en 180 grader og nedkjøring der vi traverserte opp. Vagverene gikk på beina ned rett før oss. Et godt stygge nede hørte vi far si "oy, e datt niddi et holl!" Det var da en sprekk, og der satt han med kroppen opp til albuene nedi sprekken. Han fikk hjelp opp, og tok det med godt humør, men resten av veien bestemte han seg for å rulle nedover slik at han ikke kunne tråkke gjennom. Kanskje ski ikke var så dumt likevel!

Returen gikk som en fei, og like overrasket nå som tidligere greide vi å skli/stake oss helt ut igjen Ringsdalen og ned til bilen.

Takk for fin avslutning på sesongen Marius og Øystein!

Øystein over tåkå på første topp.
Utsikt fra Nørdre tilbake på Nestnørdre. Rå utsikt!