Storemyrknuten (18.07.2023)

Ørnemyrfjellet
Storemyrknuten
Rubbeheia

Havsåsknuten og Ørnemyrfjellet var besteget, Storemyrknuten stod nå for tur.

Vi parkerte nedenfor Røyland gård der ut.no beskrev at det var mulig å parkere. Her hadde det nylig vert tatt ut skog, og det så ut som parkeringsplassen ble brukt som mellomlager for tømmeret som var tatt ut. Vi tok likevel sjansen på å parkere bilen her et par timer.

Starten av stien mot Storemyrknuten bar preg av den nylige skogsdriften som hadde vert på stedet, så det var ikke mulig å følge denne uten å bli tilgriset av gjørme. Vi løste dette med å gå i terrenget utenfor veien, og krysse over veien på de punktene vi var nødt ved å hoppe mellom steiner og kvister. Etter tre svinger tok sporene etter skogsmaskinen av i en annen retning fra der hvor stien gikk. Vi fant her rødmerker og stien videre mot toppen.

Videre gikk stien på gjengrodd sti, god sti, over våte myrer og i firhjulingsspor.

Toppunktet befant seg på en fjellknaus som stakk opp fra myrene som omkranset det.

Vel tilbake i bilen fortsatte turen mot Iveland sin kommunetopp, Rubbeheia.