Ørnemyrfjellet (18.07.2023)

Havsåsknuten
Storemyrknuten
Rubbeheia

Etter Havsåsknuten var besteget fortsatte turen mot Lyngdal sin kommunetopp, Ørnemyrfjellet.

Vi parkerte på Øvre Flottorp. Det var god sti mot toppen, og løypen var merket med blå prikker. Stien var noe bløt etter regnet den siste uken så fjellsko var et fornuftig valg. Siste delen mot toppen gikk på bart fjell med gress og lyngtuster innimellom.

På toppen ble vi møtt av den flotteste utsikten blant kommunetoppene på Sørlandet hittil. Vi tok en liten lunsj pause i gapahuken på toppen. Her møtte vi også tre lokale karer som kom opp for å fyre bål og grille pølser i gapahuken. De fortalte at gapahuken var bygget av elever på den lokale videregående skolen, før den ble demontert og flydd opp av helikopter. Offisiell åpning hadde vert året før.

De fortalte også at det var planer om å bygge ut en stor vindmøllepark i området, og at de ble veldig glad dersom vi ville skrive oss i boken for å vise at området ble aktivt brukt. Vi skrev oss selvfølgelig i boken.

Vi vinket farvel til de lokale karene og satte kursen tilbake mot Øvre Flottorp. Dagens neste mål var Storemyrknuten i Birkeland kommune.