Dyrhaugsryggen fra bandet (09.07.2023)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Midtre Dyrhaugstinden Nord (2,135m) 09.07.2023
Midtre Dyrhaugstinden Sør (2,134m) 09.07.2023
Store Dyrhaugstinden (2,147m) 09.07.2023
Søre Dyrhaugstinden (2,072m) 09.07.2023
Nørdre Dyrhaugstinden (2,121m) 09.07.2023

Dyrhaugsryggen

Tur med Ragnhild fra Turtagrø. Hadde glemt igjen føreren for Jotunheimen hjemme men fikk god beskrivelse av Ola som hadde gått turen før. Gikk fra Turtagrø i behagelig tempo rundt 07:30 med staver og hele racket med klatreutstyr. Bak oss kom Ola og Kristoffer som en rakett som skulle på en skikkelig treningstur over Skagastølsryggen og Dyrhaugsryggen. På bandet begynner ryggen å reise seg og klatringa ser brutal ut. Heldigvis har vi vært såpass mye på tur at vi vet at det ordner seg alltid når man kommer nærmere, og det gjorde det også denne gangen. Klatret to lange lengder opp til den berykta hylla. Her var det fristene å ta videre oppover men vi ønsket enkleste veg oppover. Fikk et godt tips av Ola om å gå lengre til venstre enn jeg tror og etter to runder frem og tilbake fant jeg stedet å fortsette oppover. Må liksom følge hele hylla bortover og litt til. Her fikk jeg en god hand jam og var veldig tilfreds med det. Ruta videre oppover synes jeg ikke var så lett å finne men fant noen gamle bankebolter som tyder på at vi var på rett kurs. Satte standplass før det ble for mye taudrag. Bak oss kunne vi se at det var 4-5 taulag på tur oppover bak oss og vi var heldige som kunne gå uten å være i taukaos. Møtte laget som hadde startet rett bak oss når vi var på tur i seng senere på kvelden. De kunne melde om at det var 4-5 taulag som klatret samtidig med tau på kryss og tvers i alle retninger. Kunne også se to som kom løpende bortover til innsteget og begynte klyvinga direkte. Dette måtte være Ola og Kristoffer som har susa over Skagastølsryggen på alt for kort tid.

Gikk resten i en taulengde og toppa ut akkurat når Ragnhild ropte tau slutt. Gikk litt for langt til venstre og rota meg bort i noe mosegrodde og løse steiner. Heldigvis ganske enkelt og uten å løse ut noen steinsprang på de under. Toppa ut akkurat samtidig som Ola og Kristoffer. 5,5 timer på Skagastølsryggen og opp til Søre Dyrhaugstind må da være i nærheten av verdensrekord?

Fikk utveksla noen ord mens vi pakka tauet før gutta stappa et gullbrød i munn og løp videre. Jeg og Ragnhild tok oss en lengre lunsj på Søre Dyrhaugstind og måtte feire en ny topp. Sist gang vi gikk Dyrhaugsryggen gikk vi tur retur fra Nordre og stoppet på Midtre. Vi hadde nemlig spart igjen Søre slik at vi kunne ta denne fra bandet. En veldig fin klasiker dette.
Fulgte ryggen tilbake til Nørdre og måtte oppom alle toppene på veien. Selv om vi har vært på de før er det en indre trang som trekker oss opp til toppvarden. Fant fin vei ned fra nørdre hvor vi utnyttet snøfeltene nedover. Skulle egentlig direkte til Rosten for å hjelpe til med å få inn foret før regnværet, men de kunne melde at de var i rute og at det ikke var nødvendig å komme tilbake. I stedet ble det en natt til på Turtagrø med forfriskende bad og påfølgende øl i solveggen. Vi får være mer behjelpelig på andre slåtten.

Kjerringa med staven på bandet
Klatring opp fra den store hylla med Store Midtmaradalstinden i bakgrunn