Godfjell og Geiterygghytta med Susanne. (14.07.2023)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Geiteryggtunnelen østre parkering (1,073m)
Endpoint Geiteryggtunnelen østre parkering (1,071m)
Ascents Godfjell Vest (1,544m) 14.07.2023 14:17
Godfjell Øst (1,540m) 14.07.2023 14:54
Visits of other PBEs Geiteryggtunnelen østre parkering (1,067m) 14.07.2023 11:26
Geiterygghytta (1,229m) 14.07.2023 17:49

Etter en del diskusjon med barna i Bui i Vassbygdi ble det til at Susanne fulgte meg på turen mot Godfjell mens Vegard ville sykle i Vassbygdi. Uten barn var ambisjonene mine denne dagen egentlig en litt lengre tur enn Godfjell, men jeg ville ikke overdrive lengden på turen når Susanne ville være med og sånn i ettertid var turen lang nok for meg også.

Syklene brukte vi cirka 2,2 km oppover grusveien. Distansen vi gikk var 10,21 km t/r Godfjell, korrigert i angitt distanse, før vi syklet videre og spiste noe digg på Geiterygghytta før vi syklet tilbake til bilen. Turlengden er ikke korrigert, men vi brukte cirka 5:50 på fotturen inklusive alle pauser.

Det ble en fin tur til Godfjell i bra vær. Bildetekstene nedenfor inneholder noe forklaring til bygging og riving av varder som kan være interessant. Vi bygde i hvert fall en varde på Godfjells høyeste punkt, rev én og lot de andre vi så stå.

Etterord: Hele Godfjell er et ganske jevnhøyt fjell, og jeg ser at den høyeste toppen nå er flyttet fra Godfjell Øst til Godfjell Vest. Jeg har ikke endret kommentarene til bildene nedenfor, men de er altså skrevet da jeg trodde Godfjell Øst var det høyeste punktet.

Starten ved fylkesvei 50.
Susanne opp det bratteste på Godfjell.
Den eneste skikkelige varden på Godfjell var ikke plassert på en av de høyeste toppene der. "Godfjell Vest" som er høyere ses i bakgrunnen. Varden har heller ikke noen grønnål på peakbook. Pf er neppe mer enn cirka 5 meter.
Jeg på "Godfjell Vest" med utsikt over mot Aurland.
Susanne på vei mot den høyeste toppen på Godfjell.
Susanne på den presumptivt høyeste toppen på Godfjell.
Jeg på Godfjells høyeste punkt før vi bygde en liten varde.
Vår litt stusselige varde på Godfjells høyeste punkt.
Utsikt fra Godfjell mot de to Simlenutane og den markerte nordveggen på Ljøtebotnberget.  Hallingskarvet dominerer i bakgrunnen.
Utsikt fra Godfjell mot de to Simlenutane og den markerte nordveggen på Ljøtebotnberget. Hallingskarvet dominerer i bakgrunnen.
Susanne fikk i oppdrag fra meg å ødelegge den noe misvisende lille varden på en av knausene på platået på Godfjell. Midt i bildet kan vår nye varde på Godfjell skimtes, og den ligger åpenbart høyere siden Flakavassnutane i bakgrunnen er 1750 moh.
Topplatået på Godfjell med vår nye varde litt ute til høyre i bildet. Midt i bildet ses Ynglesnuten 1572 moh.
Vi valgte en litt annen vei ned fra Godfjell som var litt mer utsatt enn der vi gikk opp. Susanne har her gått ned "cruxet". Helt greit egentlig, men sikkert lettere å gå opp her.
Snart nede på grusveien inn til Geiterygghytta. Jeg var litt slækk denne dagen, så Susanne førte an.
Tre forskjellige elektriske doninger benyttet for å komme til utgangspunktet for stien mot Godfjell.