Hermannsdalstinden (Moskenes) (14.07.2023)

Visits of other PBEs Forsfjorden hurtigbåtkai (1m) 14.07.2023 10:02
Reine hurtigbåtkai (1m) 14.07.2023 10:02
Vindstad hurtigbåtkai (2m) 14.07.2023 10:02

Jeg hadde bestilt billetter til hurtigbåt fra Reine til Vindstad 9:45, med retur 17:55. Hurtigbåtkaia i Reine er flytta siden sist jeg var her, til Norges dyreste P-plass på ytre kai. Jeg parkerte ved Reine Kultursenter for 150 kr/dag.

Den nye hurtigbåtkaien

Regnbyger på morgenen og den første timen av turen gjorde stien fra Vindstad til kraftverket i Forsfjorden utfordrende. Presterte å gå på rattata på et svaparti.

Innover Forsfjorden fra Vindstad

Var litt for stresset da jeg kom til kraftverket, av grunner jeg ikke trenger å skrive om her, og dundret forbi.. Oppdaget ganske raskt at det kanskje var feil, og fikk sjekket mobilen som lå i sekken grunnet regnværet. Fant da kjapt stien oppover. Da jeg etterhvert skulle ta ei drikkepause oppdaget jeg at vannflaska hadde gått i stykker da jeg falt på svaberget. Dermed var 1,5L vann redusert til... 0L. Dette ble et stort problem utover dagen, både med tørste og sult (klarer ikke å spise brødskive uten å drikke). Fikk etterhvert hodepine pga. dehydrering og den fysiske kapasiteten ble trolig redusert en god del. Fant ikke vann underveis, så på returen måtte jeg gå ned til Krokvatnet for vanning og spising.

Rep av drikkeflaske med sportstape... fungerte sånn passe, minus

Ellers gikk turen veldig bra. God sti oppover fjellet og veldig artig toppkrone. Traff et ungt par som klamret seg fast et hakk under toppsteinen, men vi fikk tatt bilder av hverandre uten dramatikk. Tror de så på meg som klin gæren der jeg hoppet opp og ned av toppsteinen.

Toppen

Hadde god tid på returen, men kunne nok rukket båten som gikk 15:30 fra Vindsand hvis jeg hadde stått på. Greit å ta tiden til hjelp på stien fra kraftverket, som er en liten labyrint i perioder. Brukte ca. 50 min både inn og ut her.

Endelig var toppen av Moskenes i boks, og dermed alle 4 kommunetopper i Lofoten! Har hatt den på lista i mange år, men det har ikke klaffet så bra før nå i år.

Tredje ikoniske Lofoten-tinde

Written by Stigun 14.07.2023 23:10

på fem dager, og attpå til samtlige i finvær, det er neppe hverdagskost! Bra du fikk korrigert dehydreringen. Gratulerer med Hermannsdalstinden!

Sv: Tredje ikoniske Lofoten-ti

Written by SturlaS 15.07.2023 08:28

Takk for det Stig!

Veldig flotte kommunetopper i Lofoten. Det blir kanskje ny tur til den fjerde, og enkleste, hvis vær & knær holder.