Xreid - Trollheimen (30.06.2023)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Trollhetta (1,614m) 30.06.2023
Visits of other PBEs Innerdalshytta (410m) 30.06.2023
Kårvatn (210m) 30.06.2023
Nedalshytta (780m) 30.06.2023
Trollheimshytta (540m) 30.06.2023

Xreid Trollheimen

I helga var det siste utgave av ultraløpet Xreid. X står for ti og arrangøren har denne sommeren arrangert ti ulike ultraløp rundt omkring i Norge.

Denne gangen kunne de friste med en eventyrlig ferd gjennom vakre daler, fjellterreng og en spektakulær rygg i Trollheimen.

Fristelsen ble derfor for stor og jeg og Espen meldte oss på.

Det er mye forberedelser og planlegging før et slikt løp. Alt fra hva man skal spise og drikke til hva man skal ha med seg undervegs. Man vil ikke pakke for tungt, men likevel ha med seg nok for å klare seg i fjellet dersom uhellet er ute.

Med en total stigning på 5500 høydemeter fordelt på 135 kilometer, er målet bare å komme i mål.

Det ble en tur vi sent vil glemme.
Godt over 200 ivrige deltakere sto på startstreken under årets utgave. Jeg og Espen startet på den lange ferden gjennom Trollheimen fredag klokka 12:00.

Vi hadde en plan om å ta det rolig fra start. Det er lurt å ha respekt for distansen og holde igjen så mye som mulig så lenge som mulig. Men selv om vi tok det forsiktig, brukte vi mye krefter. Den våte trøndermyra var tøffere enn vi trodde. Den merka stien minnet mer om en elv enn sti og det var sikkelig ruskevær over Bjøråskaret og helt frem til første og nest siste sjekkpunkt på Kårvatn. Første sjekkpunktet var etter 35 km var det 60 km til neste sjekkpunkt. I dette terrenget tilsvarer det et halvt døgn uten påfyll. Vi tok oss derfor god tid å pakket med oss nok næring og klær til å klare oss gjennom natta.

Etter noen seige og lange daler skulle vi angripe Trollhetta. Med sine over 1000 høydemeter rett opp, ble det en tøff tur. Den var seig altså, men likevel i kjent terreng. Steinura kjenner vi godt til fra Jotunheimen og Rondane og vi tok igjen flere som var mer slitne og usikker på underlaget enn oss. På toppen var den eneste stedet i løypa uten tåke eller regn og utsikta over skyene var egentlig helt fantastisk. Jeg og Espen holdt fortsatt sammen både oppover og nedover. I myr og stein. På toppen ble vi belønnet med en fantastisk utsikt over regntunge skyer som har preget været i Trollheimen de siste dagene. Fikk oppleve en av de finere solnedgangene like før midtnatt. Etter en tung og våt start begynte jeg å få energien tilbake å se meningen i det endeløse terrenget.

Siste etappe mot Nerskogen og løypas andre og siste sjekkpunkt var sterk preget av navigering utenfor stinettverket. Her var det egentlig å bare holde kompaskursen å prøve å unngå de dypeste myrene og bratteste dalene. Følte vi var litt på dugnad for DNT med opptrakking av nye DNT-stier.
Etter en lang natt og over 6 mil senere, nådde vi endelig siste sjekkpunkt før målgang. Vi kjente at det begynte å røyne på. Espen måtte dessverre kaste inn håndkle her. Han fikk noen plager, og da er det bedre å gi seg mens leken er god. Vi hadde tross alt vært ute i 17 timer hvor mesteparten i regn.

95 kilometer var passert, og nå gjensto det «kun» fire mil igjen til mål. Her fikk jeg hyggelig selskap av Ragnhild. Vi ble til slutt en større gjeng som løp sammen de siste kilometerne av løpet. Vi var alle enige om at det begynte å bli nok nå.

26 våte timer

Tiden man bruker har ikke noe å si. Det viktigste er å komme i mål og ta vare på hverandre underveis i løpet.
Etter 26 timer og over 11 400 kalorier senere var det utrolig herlig å komme i mål. Løpet kan oppsummeres som vilt, vakkert og ekstremt vått.

Ingen tvil om at dette var en opplevelse for livet men om det er verdt det, det tviler jeg på. Det er hardt for kroppen og fort gjort å påføre seg langvarige skader i bein og kne. For min del ble det en merkelig bivirkning med en stor utposing i rumpa som jeg ikke helt så skulle komme. Ragnhild var klar på at denne måtte undersøkes og ringte Dr Dropin på videokonferanse senere på kvelden. Legen mistenkte analprolaps og sa at denne måtte undersøkes klinisk. Deretter ble den en tur til legevakta for klinisk undersøkelse. Hun kunne heldigvis bekrefte at det verken var prolaps eller prostatakreft men at klinkekula bør opereres bort. Heldigvis kunne vi reise til Frankrike dagen etter og det ble noen avslappende dager på stranda.

Start date 30.06.2023 12:00
End date 01.07.2023 13:38

Rompekul

Written by kristoffergh88 15.07.2023 20:42

Derfor du hadde staver opp skagadalen. Rompa som var vond

Sv: Rompekul

Written by mariuskilli 16.07.2023 14:36

Haha! Var litt baktung oppover bakkene så fint å holde balansen med stavene