7.4 km gåtur til Brosmortinden og Sørtinden 724 moh (01.07.2023)  6

Ascents Brosmortinden (525m) 01.07.2023
Sørtinden (724m) 01.07.2023
Visits of other PBEs Gløshaugen P-plass (279m) 01.07.2023

På tur til Tromsø sammen med Lisbeth.
Måtte utnytte et fint værvindu.
Første gang her oppe.

Fredag 30.06.2023
Vi reiste opp på fredag og fikk med oss en flott tur til Trehørningen.

Senere på dagen, etter å kommet tilbake til Tromsø, ble det drinker ute på takterrassen til skybaren, deilig fiskemiddag på Full Steam og til slutt en kveldstur til topps med Fjellheisen. Flott utsikt og den obligatoriske midnattssola.

Lørdag 01.07.2023
På lørdagen kjørte vi ut til Rekvik på Kvaløya og gikk opp på Brosmortinden og Sørtinden.
Turen til Brosmetinden / Brosmortinden er veldig populær så det var mange folk på den godt brukte stien som dessverre blir bredere og bredere. Utsikten er formidabel og det er spennende å gå langs kanten av stupet som går loddrett ned i Sessøyfjorden.

Vinden hadde øket på en del så det var null problem med fluer.
Været var like strålende, men vindjakka måtte etter hvert på.

Vi tok oss god tid og det ble mange bilder.

Fra toppen av Brosmortinden tok vi oss ned til Kvalskardet og fant en grei sti bratt oppover mot Sørtinden. Et par steder var det såpass bratt at det var greit å støtte seg litt med hendene inn mot fjellet.

På toppen var det vid utsikt mot de andre fjellene på Kvaløya, utover havet og mot Senja.

Vi satte oss i le for vinden og slappet av med litt niste og beundret utsikten spesielt mot Skamtinden!

For et eldorado for alle oss som er glad i natur og fjell!

På veien ned mistet vi stien et stykke, men det gikk greit selv om det var bratt!

Lisbeth var inspirert og testet badetemperaturen på veg tilbake til Tromsø.

Søndag 02.07.2023
Det var flott vær på søndag også!
Men veldig frisk vind denne dagen!

Da kjørte vi fra Tromsø til Sommerøya og Hillesøya.
Der gikk vi en fin 4.2 km gåtur til Nordkollen 214 moh.

Flott utsikt i alle retninger bortsett fra mot Kvitfjellet og vindkraftverket der som stod stille fordi det var for billig strøm.

Vi avsluttet turen her med reinsdyrkebab på Sommarøy Arctic Hotel Tromsø på Hillesøya før vi reiste tilbake til Tromsø og flyplassen.