Min høyeste biltur (21.03.2008)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Sandia Peak (3,246m) 21.03.2008

På besøk hos venner i Albuquerque i New Mexico, fikk vi en dag låne en av bilene til vertskapet, og kjørte opp til denne prominente toppen, som gir flott utsikt over storbyen Albuquerque. Restaurant og greier på toppen, som nås via vei 536 opp den slake østsida av fjellet.

De som mener det er vel komfortabelt å kjøre opp, kan gå opp tursti fra Albuquerque, kalt La Luz Trail. Mange klatremuligheter i området også.

Selv hadde jeg svidd av en hel dag litt tidligere i uka i sørøsthellingene på denne toppen, da jeg ikke visste at det gikk vei opp! Det er en tur jeg ikke minnes med glede; snødekket var riktignok fast og fint på begynnelsen av dagen, men etter at sola fikk varmet det opp, ble det et sant lite helvete å bevege seg til fots her. Tørr ørkenluft gjør at en ikke merker svette = trodde jeg var i superform, og kjørte på => tidenes migrene pga saltmangel på kvelden. Sammen med advarselsskiltene om puma i området, følte jeg meg ikke helt komfortabel underveis; ene og alene som jeg var i området.

Ved evt bilbestigning: Ikke bli overrasket over at motorkraften avtar noe etter hvert. Dette er pga høyden, ble jeg fortalt i ettertid. Min høyeste tur med bil, definitivt.