Saudehornet fra Vikegeila P-plass (01.07.2023)

Geschrieben von Kaare_70 GSM

Karte
Besteigungen Saudehornet (1.303m) 01.07.2023

Flott godværstur til selveste «byfjellet» i Ørsta, som byr på snaut 1200 hm stigning ad normalvegen. Vi startet i 13-tida med sola på sitt høyeste og hadde stålsatt oss for at det ville bli svettefest oppover. Men så var vi heldige med at det kom inn et skyslør som senket temperaturen noen hakk. Fortsatte på god sti etter at vi tok av fra den styggbratte grusvegen, og vi var oppe i sadelen mot Vallahornet etter 1 ½ time rolig gange med en kort matpause.

Saude- og Vallahornet sett 25 min etter turstart
I fint driv opp gjennom Vikeskåla, her etter 500 hm 1 time etter turstart

Den bratte toppryggen tok vi også rolig, og 2 timer 40 min etter start toppet vi ut på Saudehornet til praktfullt rundskue, til tross for at det hadde skyet enda mer over. Retur samme veg og 4 ½ timer på tur. Videre planer for kvelden og litt stramt tidsskjema gjorde at vi ikke tok turen utom Vallahornet. Takk for kjekk tur og god drahjelp av «pulldog» Pelle på 13 måneder!

Over sadelen får vi flott utsikt østover og ned i sidedalen
Snaut 100 hm igjen av den bratte toppryggen, og kanonutsikten åpner seg vestover. Vi ser Vasskoppevatnet, Liadalsnipa og ut Rovdefjorden helt til Stadlandet
Fra samme sted mot Vallahornet og Ørsta
På Saudehornet med fantastisk utsikt i alle retninger! Slikt faller seg naturlig fra en topp med 825m primærfaktor
Østlig utsikt mot Vassdalstinden
Nordlig utsikt ned i Vassdalen
For anledningen sprekt turfølge på Saudehornet!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.