Rotur Eidsdal - Geiranger (28.06.2023)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Characteristic Fishing
Ascents Grautnibba (1,260m) 28.06.2023
Litlenibba (1,235m) 28.06.2023
Visits of other PBEs Me-Åkerneset (85m) 28.06.2023
Skrednakken utsikt (420m) 28.06.2023

En aldri så liten rotur med Terje H og Per Inge N.
Startet fra Eidsdal 26.06 med Terjes flotte robåt på 21 fot. En tung doning, men sjøsterk og bygd i 1898!(?)

Ved start i Eidsdalen.

Etter å ha rodd et par timer kom vi til naustet tilhørende Skrednakken. Etter å ha fått ringt eieren av Skrednakken for avtale om å legge til, tusla vi 450 høydemeter opp til Skrednakken på fin og bratt sti.

Der ble vi tatt godt i mot at eieren Vågseter og hans mor som var innlosjert på gården. Det ble faktahistorier, røverhistorier og diverse, før ei stor mugge hjemmebrygget hveteøl ble satt fram på bordet. Stor gjestfrihet!!

Hjertelig velkomst på Skrednakken. Gården ble fraflyttet i 1954 etter ca 350 år med bosetting på stedet.
Skrednakken

Var også bortom utsiktspunkter og oppå «tunga» som henger høyt over havet.

Vel nede ved båten igjen rodde vi sakte men sikkert mot solgangsbrisen til vi omsider runda rundt og inn Synnulvsdjorden. Neste stoppested ble Smoge for besøk av Smogegardene.

Innover Synnulvsfjorden.
Funn fra Vikingtiden.

Dagens mål var Oaldsbygda, så turen var langt fra ferdig. Med gode vindforhold gikk det likevel jevnt og trutt innover fjorden.

Campa på kaia ved Oaldsbygda. På det meste var det 9 gårder i bygda og 70 personer bosatt her. Telefonlinje hadde de også, over fjellet fra Eidsdalen. I 1953 flytta de siste beboerens fra bygda. Det begynte å regne utpå kvelden og gjennom natta.
Den nedste gården i Oaldsbygda.

Starta dag to med en rotur rett over fjorden til Me-Åkerneset. En flott plass men dessverre mye falleferfmdig og gjengrodd.

Neste stoppested ble Lundaneset. Her er det kunn grunnmurer igjen av forhistorisk tid. Bra Kai og ei relativt ny hytte på stedet. En grei plass og fortære både lyr og sei som vi fikk på dorg innover fjorden.

Innover Geirangerfjorden passerte vi først Matvika før vi i fin medvind kryssa fjorden med Syltevika som havn. Brukte nok et par timer fra Lundaneset til Syltevika. Vi ble et flott fotomotiv underveis fra en turistbåt full av turister fra Geiranger.

Syltevika. Fin havn og en relativ ny bygning på stedet i dag, satt på murene av det som en gang var.

Fra Syltevika tusla vi på en noe gjengrodd sti 450 høydemeter opp til Blomberg. Fin plass men trengs vedlikehold av sti. Bygningsmassene er restaurerte av Storfjordens venner midt på 90-tallet, men krever nok mer i årene som kjem. Området gror igjen, så ideen om statlige geiter som holder buskaset nede ble lansert.

Blomberg med utsikt inn Geirangerfjorden.

I fortsatt fin medvind kryssa vi fjorden på nytt og seig etter hvert forbi fossefallene «de syv søstre» før vi seig inn i støa på Knivsflå.

De sju søstre i veldig «breiformat»

Terjes bestefar var fra Knivsflå, og hans familie er eiere nå. Han har også selv bygd seg ei lita hytte på Litlesetra på opprinnelige murer fra datiden. Den gamle setta henger mer eller mindre over de sju søstre.

Etter halvannen time gange kom vi til Litlesetra. Selvsagt god sti opp til Knivsflå, men litt mer utydelig deretter. Etter hvert krysset vi ei bru Terje har bygd, da bruene av eldre årgang hadde kollapset.

Knivsflå. Her foregår bygging av ei ny hytte. Stien videre oppover slynger seg oppover bak den eldre bygningsmassen til høyre i bilde.
Broa Terje har bygd i nyere tid. Broa er lagd på stedet og bordene er klyvd med motorsag.
Rett før setra runder man oppunder fossen.
Hytta til Terje som vi overnattet 2 netter i. En aldri så liten perle med plass til 4 - 5 personer. Hytta står åpen.
Sein middag ved gapahuken. Ankom først ved 23 tiden etter en lang dag.

På dag 3 ville Terje vise sitt lille fjellparadis. Opp fra setra på utydelig sti, men med merker noen merker hogd inn i trestammer var det greit å finne opp lia til msn kom over tregrensa på ca 900 meter. Kjentmannen hadde også flere «trappeprosjekt» oppover lia i ei steinur. Regelen var visst 3 trinn for hver gang man passerte - så vi forlenga trappa bittelitt. Karttracken fra Litlesetra ligg inne i denne artikkelen om noen finner på å kopiere turen.

Dag 3: Terjes «nødbu» på fjellet. Mannen som også har bygd steinhytta på Loftsgardstind har stabla stein andre steder også. Bus står selvfølgelig åpen.
En historisk mur fra gamletiden øst for Grautnibba. Sannsynligvis for at bufe ikke skulle krysse grensa til nabosetra. Muren tek brått slutt, trolig der en snøbre var tidligere, som nå har trekt seg mer sammen. Oppe på Grautnibbs møttes visstnok budeiene på lørdager i seterdriftstiden for å spise graut.
Syltevika og Blomberg sett fra Litlenibba.
Mot krysset Synnulvsfjorden/ Geirangerfjorden/ Hellesylt.

Etter turen hadde vi en fin kveld i gapahuken. Dag 4 startet tidlig da Per Inge skulle rekke ett tog til Østlandet. Siste etappe bestod av retur fra Litlesetra til støa ved Knivsflå og en halvannen times rotur inn fjorden til Geiranger.

Dag 4: Knivsflå. Grunnet tåke ser vi ikke opp til litlesetra hvor vi overnattet.