Skardstinden (26.06.2023)

Written by svingheim (Magnus Svingheim)

Start point Geitsætri (1,000m)
Endpoint Geitsætri (1,000m)
Ascents Nåle (2,310m) 26.06.2023
Skardstinden (2,373m) 26.06.2023
Vestre Skardstinden (2,221m) 26.06.2023

Starta fra Geitsætri klokka 8. Skyfri himmel og litt vind. Gikk jevnt og trutt opp mot Dumhøe,. Det opplevdes egentlig litt langt oppover der. Nådde Vestre Skardstinden etter snaue 2 timer. Drikkepause her� Videre tok det litt tid. Hammeren jeg hadde hørt om var ikke så liten. Fant fram utstyr for sikret klatring. Starta, bomma litt og klatra ned igjen. Litt usikker nå. Det hjalp å treffe på innsteget. Klatra opp, laga anker, ned igjen, hente utsyr/anker og klatra opp igjen. Samme prosedyre på neste hammer. Den tredje så kort ut og føltes mindre utsatt. Greit opp her. Fortsatte videre til toppen og til Nåle. Fra skarvet ved Nåle tok jeg på regnbukse som forberedelse til å bruke snørenner ned til kanten av Illobrean. Bratt start, rappell kan være aktuelt her. Sklei de bratteste partiene på magen, med føtter og øks som brems. Ganske gøy�
Fulgte elva nedover og tenkte å passere Søre Illåe i bunn av Skardbakken. Hadde ikke nubbsjans. Den var stri som bare. Prøvde rappell over, men beina bare forsvant under meg. Fulgte elva oppover. Dritbratt og fælt nedi her. Passerte en sideelv og så en ny mulighet. Sikra med tau. Kom greit over, men våt til skuldrene. Glapp en tauende og det kilte seg i elva. Satt bom fast. Beklager forsøplinga, men skar av det jeg hadde, og la igjen 40 meter tau her �. Brukte 60-90 minutter på å kommer over den elva, så vil anbefale andre et annet veivalg der. Ellers en helt topp tur!