Kjølen og mer (24.06.2023)

Written by guen0062 (Brian Guennigsman) GSM

Ascents Svarthammeren (659m) 24.06.2023
Slaktarhaugen (221m) 24.06.2023
Stor-Kjølen (790m) 24.06.2023
Visits of other PBEs Høyde 430 (430m) 24.06.2023
Mellafjellet turpost (345m) 24.06.2023
Varmebua på Kjølen (783m) 24.06.2023

Vært var ikke noe særlig. Det var tåke/skyer over ca. 100 moh. Men turen skulle det bli. Jeg gikk mtp. å komme meg opp til kjølen men oppover den første bakke lurte jeg på om jeg skulle fortsette. Det var lite å se men overaskende varme og selv om det var lett regn (mist) måtte skalljakke av da jeg var svett. Fortsatt turen oppover mot demningen. Har ikke sett demningen med så lite vann (mener de tømmer den pga reparasjoner) så hit må jeg tilbake for å utforske mer. Videre ble sikten dårlig og det ble mer og mer snø. Heldigvis var det lett å gå på uten at man gikk så veldig langt ned i råtten snø. Måtte gå veldig sakte oppover den siste biten da jeg tok av fra stien og gikk opp en veldig bratt partiet. På toppen tok jeg et par bilder før jeg kom meg inn på varmebua. Her ble det en liten pause med litt drikke og noen bars før jeg fant ut at jeg skulle gå andre veien ned for å kunne både ta svarthammeren og høyde 430. Etter noen minutter nedover forsvant sikten totalt og jeg var rett og slett ikke helt sikkert hvilken retning jeg skulle gå. Måtte bruke mobilens gps for å ha noe sjans å finne veien ned. Ble litt nervøs da jeg skulle prøve å komme meg til svarthammeren som er veldig nært stupe ned til svarthammervatnet. Men til slutt fant jeg veien ditt etter å ha gått ned feil område og måtte opp 100 høydemeter på nytt. Selve tracken ble litt artig da jeg ikke klarte å finne toppen uten både mobil og flere feilforsøk. Det ble ikke bedre før jeg kom meg ganske langt ned mot høyde 430. Herfra var utsikten litt bedre og turen nedover derfra gikk ganske fort. Fantastisk tur.