Kose og brøyte tur til Gundhildrudknatten (11.02.2013)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Start point Nordre Gunhildgård (33m)
Endpoint Nordre Gunnhildgård (33m)
Ascents Gunhildrudknatten (567m) 11.02.2013

Kose/slite tur med Sniff:)

Sniff tar en pust i bakken;)

He he, tror jeg må revurdere mitt ego ift mål og/eller kvalitetssjekk mine kaffe/kose tur-planlegging, foran pc her hjemme.

Satt hjemme i helgen med forkjølelse, feber og hoste (og som menn flest da, med en fot i grava:), og tittet på topper i "nær"området. Valget falt på to topper med levelig avstand seg imellom. Gundhildrudknatten og Nesfjell. Flott tur på kartet og inni hodet mitt:)

Så vekkerklokka ble satt på 07, og bilen var klar. Så når jeg våknet kl 11, var første tanken: får heller ta med hodelykta, i dag også!

Av sted alt for seint, og startet oppover bakkene fra parkeringen i overkant av gården Nordre Gunhildrud, langs Godalsveien som går oppover fjellet. Etter 200 meter møtte vi på en familie som hadde vært på familietur oppe ved Ursvann. Han kunne fortelle at det gikk vei helt opp til toppen, men ikke brøytet etter første veikryss oppe i fjellet. Siden Sniff og de to elg hundene hans ikke var helt på bølgelengde, fikk jeg ikke helt med meg all beskrivelsen av veivalget oppover. Men tanken : "good times", gikk på autoplay inni hodet, og fellene under skiene ga godt feste oppover bakkene:)

Etter første vei skille så vi jo at det stemte med beskrivelsen, IKKE brøytet! Og låta "Good times" gikk over i noen nord-norske gloser;) Men jeg trives jo med dette, så det var jo ikke verdens undergang, det var heller kom til å bli jævlig god trening!

Herfra brøytet vi oppover i dyp løssnø opp til toppen, og så heller ikke noe vei helt opp. Den var nok der ett eller annet sted under snøen. Og må innrømme at jeg så litt svart på hele prosjektet (som for lenge siden var gått over til kun EN topp i dag) når vi krysset oppover ett plantefelt og støttetakene med min skistaver på 168 cm var under snøen med sine hele lengde! Akkurat her var ikke Sniff så happy heller, ut fra hva jeg så på halen hans, som var det eneste en kunne skimte over snøen:))

Men til topps kom vi, flott utsikt i retning mot Kongsberg og Hokksund. Turen nedover igjen var fantastisk, kaldt i barten, snøfjon i lufta, og verdens flotteste utsikt i sentrum av lyset fra hodelykten.

GPS var lav på batteri, så sporet er litt klippet til, og går kun den ene veien.

Filmsnutt

Tid opp 3:00 t, ned 1:00 t. Høydemeter fra parkeringen 534.